NSX-teknik

Teknik som ger prestanda

NSX-märke
NSX-märke

En vinnande känsla

Bild framifrån NSX på vägen
Bild framifrån NSX på vägen

Snabbt följsam

645 Nm vridmoment

Med Launch Control

Sporthybrid

581 PS

Super Handling All-Wheel Drive

Scrolla

NSX-logotyp

”Föraren är helt förenad med bilen.”

Ted Klaus, Global Project Leader.

Superkraft

I en NSX är det du, föraren, som står i centrum. Precis bakom dig har vi monterat den mest avancerade motorn för landsvägskörning som vi någonsin byggt.

Nsx motor

I blickfånget

Den för hand byggda motorn är en V6:a med dubbla turboaggregat på 3,5 l. Kraften leds genom den nioväxlade transmissionen med dubbla kopplingar, som ger en omedelbar följsamhet och är monterad vid mitten av aluminiumchassit.

Känslan av G-krafter

Ytterligare kraft levereras via en bakre elektrisk motor och de dubbla monterade elenheterna i fronten. Känslan ute på banan är elektrisk. Kraften. Du hör den, anar den och känner den i kroppen när du gasar, bromsar och svänger. Och när du är tillbaka på allmän väg kan du helt enkelt tona ner den en aning.

Nsx motor

Prestandans olika element

Det bästa med NSX är att du får släppa fram din inre racingförare. Det är den här tekniken som gör det möjligt.

Bild av NSX-modell

En smidig följsamhet

SH-AWD (Super Handling All-Wheel Drive) är det första system av den här typen som används i en superbil. När du gasar får du ett omedelbart vridmoment, och när du bromsar in jobbar systemet tillsammans med skivbromsarna för en omedelbar reaktionstid. När du kommer ut ur en kurva kan du dessutom accelerera tidigare och snabbare med ypperlig noggrannhet.

Total återvinning

Motorn är något som kallas för en sluten hybrid. Den är innovativ och samtidigt otroligt enkel eftersom motorn återvinner elektrisk energi från accelerationen vid kurvtagning och faktiskt hjälper till med inbromsningar. Litiumjonbatteriet laddas kontinuerligt så att energinivån hålls uppe medan du kör.

Snabbt följsam

De dubbla motorerna minskar den fördröjning som ofta uppstår i motorer med turboaggregat. De verkar direkt på vevaxeln och ger en utmärkt prestanda omedelbart, och tack vare de frontmonterade enheterna med dubbla motorer och startkontroll får du en oöverträffad fyrhjulsacceleration med högt vridmoment.

Dubbla turboaggregat

Tack vare de mindre och lättare turboaggregaten får du mer effekt via de två unika Electronic Wastegate-enheterna. De här kompakta turbinerna sparar utrymme och reglerar det maximala laddtrycket så att du får bättre prestanda och mindre fördröjning.

Snabb växling

Den nioväxlade transmissionen med dubbla kopplingar är utsökt synkroniserade med V6-motorn och Direct Drive Motor-enheten, så att du kan använda hela kraften i NSX. Det går blixtsnabbt att växla när du behöver det, och tillsammans med NSX snabba följsamhet passar bilen perfekt både på racingbanan och ute på vägarna.

Ta kommandot i kurvorna

Det hela handlar om något vi kallar girningskontroll. Kraften tillämpas strategiskt på först det ena hjulet och sedan det andra när du tar en kurva, via de främre dubbla motorenheterna. Det här kallas ibland för ”torque vectoring”, och det känns som att bilen nästan är tankestyrd.

Känn musiken

Starta musiken och höj volymen via röststyrning, pekskärmen på mittkonsolen eller via kontrollerna på ratten.

Ljudsystemet med nio högtalare har utvecklats i samarbete med den prisbelönta inspelningsteknikern och producenten Elliot Scheiner. Surroundtekniken kan trycka ut en effekt på 580 W och ge en förbluffande upplevelse där du får en virtuell arena i bilen. Låt musiken ljuda.

Bild av högtalare i NSX
Bild av högtalare och märke i NSX