Integrated Dynamics System
I förarstolen hamnar du i centrum för körupplevelsen i en NSX, och när du sätter dig får du omedelbart välja mellan fyra dynamiska körlägen.
645 Nm vridmoment
Med Launch Control
581 PS
Super Handling All-Wheel Drive
Ted Klaus, Global Project Leader.
Den för hand byggda motorn är en V6:a med dubbla turboaggregat på 3,5 l. Kraften leds genom den nioväxlade transmissionen med dubbla kopplingar, som ger en omedelbar följsamhet och är monterad vid mitten av aluminiumchassit.
Ytterligare kraft levereras via en bakre elektrisk motor och de dubbla monterade elenheterna i fronten. Känslan ute på banan är elektrisk. Kraften. Du hör den, anar den och känner den i kroppen när du gasar, bromsar och svänger. Och när du är tillbaka på allmän väg kan du helt enkelt tona ner den en aning.
Via IDS-systemet (Integrated Dynamics System) har du full kontroll över NSX.
SH-AWD (Super Handling All-Wheel Drive) är det första system av den här typen som används i en superbil. När du gasar får du ett omedelbart vridmoment, och när du bromsar in jobbar systemet tillsammans med skivbromsarna för en omedelbar reaktionstid. När du kommer ut ur en kurva kan du dessutom accelerera tidigare och snabbare med ypperlig noggrannhet.
Motorn är något som kallas för en sluten hybrid. Den är innovativ och samtidigt otroligt enkel eftersom motorn återvinner elektrisk energi från accelerationen vid kurvtagning och faktiskt hjälper till med inbromsningar. Litiumjonbatteriet laddas kontinuerligt så att energinivån hålls uppe medan du kör.
De dubbla motorerna minskar den fördröjning som ofta uppstår i motorer med turboaggregat. De verkar direkt på vevaxeln och ger en utmärkt prestanda omedelbart, och tack vare de frontmonterade enheterna med dubbla motorer och startkontroll får du en oöverträffad fyrhjulsacceleration med högt vridmoment.
Tack vare de mindre och lättare turboaggregaten får du mer effekt via de två unika Electronic Wastegate-enheterna. De här kompakta turbinerna sparar utrymme och reglerar det maximala laddtrycket så att du får bättre prestanda och mindre fördröjning.
Den nioväxlade transmissionen med dubbla kopplingar är utsökt synkroniserade med V6-motorn och Direct Drive Motor-enheten, så att du kan använda hela kraften i NSX. Det går blixtsnabbt att växla när du behöver det, och tillsammans med NSX snabba följsamhet passar bilen perfekt både på racingbanan och ute på vägarna.
Det hela handlar om något vi kallar girningskontroll. Kraften tillämpas strategiskt på först det ena hjulet och sedan det andra när du tar en kurva, via de främre dubbla motorenheterna. Det här kallas ibland för ”torque vectoring”, och det känns som att bilen nästan är tankestyrd.
Ljudsystemet med nio högtalare har utvecklats i samarbete med den prisbelönta inspelningsteknikern och producenten Elliot Scheiner. Surroundtekniken kan trycka ut en effekt på 580 W och ge en förbluffande upplevelse där du får en virtuell arena i bilen. Låt musiken ljuda.