Hondas värld

Inspirerad av drömmar

Sidovy av Honda Civic halvkombi med en man som funderar.
Sidovy av Honda Civic halvkombi med en man som funderar.
Närbild på Honda Civic Type R med varvtider på sidan.
Närbild på Honda Civic Type R med varvtider på sidan.

Vår filosofi bygger på en grundläggande övertygelse: att göra våra kunder nöjda och förbättra deras liv. Vi kommer alltid att sträva efter att utveckla våra idéer och förverkliga våra ambitioner, och vi vill dela glädjen och spänningen i att uppnå detta med hela världen.

Scrolla

Hondas varumärkeslogotyp.

Modet att utmana konventioner

”Om du tillverkar en överlägsen produkt kommer människor att köpa den” – Soichiro Honda

Våra grundläggande övertygelser, policyer och principer

Våra grundare Soichiro Honda och Takeo Fujisawa, utvecklade sin dröm till vår Honda-filosofi. Den bygger på två grundpelare: respekten för individen och det vi kallar för The Three Joys. Än idag delas den av alla våra anställda och den genomsyrar alla våra företagsaktiviteter.

Hondas vision är dock mer än bara ord. Våra medarbetare vet att företaget litar på dem och uppmuntrar dem att anta utmaningar utan rädsla för att misslyckas. Alla respekteras inom Honda. Soichiro skulle inte låta det vara på något annat sätt.

Respekt för individen

Initiativ, förtroende och jämställdhet.

Honda är ett företag som bygger på ömsesidig respekt. Vi vet att människor har egna idéer, så vi uppmuntrar våra medarbetare att så väl agera på dem som att ta ansvar för dem. Vår kultur bygger på ömsesidigt förtroende, vilket hjälper oss att lita på varandra och dela med oss av vår kunskap sinsemellan.

Flygbild av Honda Jazz med fabriksarbetare.
Asimo och eleverna vid Hondas School of Dreams.

Morgondagens drömmare: ASIMO underhåller elever som besöker Hondas School of Dreams i Swindon.

De tre glädjeämnena

Köpa, sälja och skapa.

Köpglädje

Vi vill att våra kunder ska känna att de har gjort ett bra val och att de ska få uppleva många års trogen tjänst från sin Honda.

Glädjen i att sälja

Vårt utbud bör motivera våra återförsäljare. Det är inte lätt för en återförsäljare att sälja en produkt som inte inger förtroende.

Skaparglädje

Om våra kunder och återförsäljare är nöjda kan vårt utvecklingsteam känna sig stolta över sitt arbete. Det är ett väl utfört jobb.

Närbild på Honda Civic 4-dörrars med cykelhållare.
Honda Uni Cub används i ett bibliotek.
Den första familjen som köpte en Honda FCX.
Jamie Lee Curtis och hennes Honda Clarity FCX.

De vita overallerna

”Bra produkter kan inte göras vid en smutsigt anläggning.”

Vy framifrån av Honda Civic 5-dörrars med arbetare.

Våra tekniker världen över bär än idag vita overaller för att hedra Soichiros ursprungliga idé.

Alla som arbetar på golvet i en Honda-fabrik bär vita overaller – även vd:n. Smuts syns på vita kläder, men om du håller anläggningen så ren som möjligt syns inget smuts. Den här idén hade Soichiro Honda 1952, och vi har gått efter den ända sedan dess.

Arbetsglädje

I Hondas värld vill vi att alla ska gilla sitt arbete, tala öppet, arbeta med en ambition och värdesätta strävan. Vi tror att det hjälper våra medarbetare att producera högkvalitativa och prisvärda produkter. Vårt mål? Fullständig kundtillfredsställelse.

Soichiro Honda och några fabriksarbetare i vita overaller.

Klarsynte Soichiro Honda hade redan från början en idé om vita overaller skulle bäras för att symbolisera en ren arbetsmiljö.