Utfasning av 2G/3G

Eftersom mobilnätsoperatörer i många länder vill förbättra sin teknologi för framtiden håller deras 2G/3G-nät på att fasas ut.  Denna utfasning av 2G/3G-nätverk innebär att funktionen för nödsamtal (eCall) inte längre är tillgänglig.

De drabbade fordonen listas nedan efter modellnamn och modellkod*.

Viktigt: 

Kunder med fordon utrustade med en 112-eCall-enhet som använder 2G/3G-nätverket ska vara medvetna om, att om dessa nätverk har fasats ut i deras land eller region kommer eCall-tjänsten inte att fungera och det kommer inte att initieras något nödsamtal i händelse av en olycka – vare sig via airbagutlösning eller ett manuellt utlöst eCall med fordonets SOS-knapp.   

Bakgrund:

Beslutet att fasa ut mobilnäten och efterföljande effekter på fordonets egenskaper och funktioner ligger utanför Hondas kontroll. Tidpunkten för utfasningen varierar från land till land och från operatör till operatör, men kommer att börja under de kommande 5 åren om det inte redan har gjort det.

Utrustningen som används för att stödja 2G/3G-näten kommer att tas bort och som ett resultat kommer dessa nätverk inte längre att vara tillgängliga.  Skälen till de planerade utfasningarna innefattar: 

  • Förbättrade tjänster: Användningen av 4G/5G-nätverket erbjuder högre hastigheter, bättre anslutning, högre datavolymer och stöd för modern teknik.
  • Föråldrad teknik: 2G/3G-nätverk håller på att bli föråldrade eftersom nyare nätverk ger överlägsna möjligheter för data- och röstkommunikation.


Eventuell påverkan på andra fordonsegenskaper är under utredning. Kontakta din lokala återförsäljare eller Hondas kundkontaktcenter om du har några frågor. 

Modell
Modellkod

Jazz

inklusive Jazz-Crosstar

GR3, GR6

Civic

inklusive Type R

FL4, FL5

Honda e

ZC7

HR-V

RV5

e:Ny1

RS1

ZR-V

RZ4

CR-V

inklusive hybrid

RT5, RT6, RW1, RW2, RS5, RS6, RS8

*Modellkoden finns i fordonets chassinummer (VIN) genom att titta på 4:e, 5:e och 6:e siffran. Till exempel JHMGR3800NS200001