Hondas värld

The Power of Dreams

Arkivbild på Soichiro Honda med den första Formel 1-bilen.
Arkivbild på Soichiro Honda med den första Formel 1-bilen.
Soichiro Honda och Richie Ginther vid en tävlingsbana.
Soichiro Honda och Richie Ginther vid en tävlingsbana.

Vår grundare Soichiro Honda drömde alltid om framtiden. Oftast medan han skapade den. Drömmen väcktes när Soichiro såg en bil för första gången. Han ägnade resten av sitt liv åt att förverkliga den.

Scrolla

Hondas logotyp.

Bygga drömmen

Soichiro Honda var en praktisk och kreativ person. ”Jag tänker bäst när jag har en skiftnyckel i händerna.”

Två hjul bra

Den allra första Hondan.

Soichiro Honda lärde sig sitt yrke genom att tillverka komponenter. Han lärde sig snabbt och hans företag blomstrade, men när det förstördes under andra världskriget fick han börja om från början. Den här gången drömde han stort. Han skapade Hondas första kompletta fordon – Type A-motorcykel.

Baserat på en cykel

Dess motor var en konverterad kraftgenerator till en militär radiosändare. Det blev en omedelbar framgång. När det inte längre gick att få tag på generatorn skapade Soichiro sin egen motor. År 1948 föddes Honda Motor Co. Ltd. Drömmen gick mot verklighet.

Sidovy av Honda Type A-motorcykel med en konverterad kraftgenerator.

Folkets makt

Hondas första bil.

När vi nådde 1960-talet var Honda världens största motorcykeltillverkare. Nu ville kunderna ha mer. Soichiro svarade på detta med en vacker sportbilsprototyp 1962. Den nådde produktion året därpå och kallades S500.

Köra vidare

Inom två år behövdes en ny fabrik för att kunna hålla jämna steg med efterfrågan. Soichiros dröm var i full blom och sextiotalet gick i upptakt.

Trekvartsvy framifrån av Honda S800.

Den amerikanska drömmen

Bygga och sälja Honda runt om i världen.

En arkivbild på Honda Motor Co. i Los Angeles.

Amerikanska Honda Motor Co. Inc. grundades från början för att sälja Honda Super Cub. Det blev snart uppenbart att USA var bilarnas, snarare än motorcyklarnas, land.

År 1959 inledde Honda sin försäljning utomlands och etablerade en bas i Los Angeles. Den japanska nykomlingen var nu en exportör. Amerikanska Honda blomstrade snart och fick draghjälp av den klassiska reklamkampanjen från 1960-talet: ”Du möter de trevligaste människorna på en Honda”. (Det är sant ...)

Flytta till Europa

År 1962 meddelade Honda sina planer att bygga sin första fabrik utanför Japan i belgiska Aalst. Den öppnades året därpå och Soichiro Honda i egen hög person dök upp vid invigningen. Honda Motor Co. Ltd. hade bara funnits i 15 år och var redan en global verksamhet.

 

En reklamslogan för Honda Super Cub.

Vår minnesvärda reklamslogan bidrog till att öka försäljningen av legendariska Honda Super Cub.

Den amerikanska flaggan gjord utav Honda Civic-bilar.

Honda Civic var en smidig och relativt billig bil som tog Amerika med storm. Med de nya amerikanska utsläppsbestämmelserna blev den en stor succé som tävlade mot den tidens bränsleslukare.

Det här är vad drömmar är gjorda av

NSX: Hondas superbil.

På 1980-talet hade Honda blivit ett etablerat namn över hela världen. Målsättningarna sattes därefter och man bestämde sig för att göra en superbil, men utan en superbils nackdelar. ”Det är varje utvecklingsingenjörs dröm att skapa en sportbil”, sa Shigeru Uehara, som ansvarade för projektet.

Racingsynpunkter

Projektet fortlöpte under 1980-talet under namnet New Sportscar-eXperimental – NSX. Racerföraren och världsmästaren Ayrton Senna gav synpunkter på projektet och när det presenterades 1989 häpnade recensenterna. Hondas drömlika superbil gav konkurrenterna sömnlösa nätter.

Vy framifrån av Honda NSX i en studio.

Omisskännliga NSX – en superbil på alla sätt.

Trekvartsvy framifrån av Honda NSX i solnedgången.

Styrka och lätthet: Med en design inspirerad av jetplanet F-16 var den ursprungliga NSX-modellen den första halvbärande karossen helt tillverkad i aluminium.