Hondas hybridteknik
1999 blev Honda den första biltillverkaren att erbjuda hybridbilar i Europa och är nu inne på det fjärde decenniet med den här typen av bilar.
Snabbspola fram till 2024 och våra senaste e:HEV fullhybrider fortsätter att erbjuda imponerande prestanda, effektivitet och respons, utan att kompromissa med den jämna effekten.
Om Hondas e:HEV-drivlina
Hondas e:HEV-drivlina är ett avancerat fullhybridsystem som kombinerar litiumjonbatterier och elmotorer, med en bensinmotor som generator. Därmed ger den lägre utsläpp och överlägsen bränsleeffektivitet jämfört med traditionella förbränningsmotorer eller mildhybrider. En förutsättning för den högeffektiva prestandan är de tre körlägena – elektriskt, hybrid och motordrift – som gör att bilen anpassar sig sömlöst efter olika körförhållanden.
Tyst kraft
Den här unika drivlinan innebär att din Honda arbetar tyst men ändå högeffektivt genom att hämta kraft från litiumjonbatteriet, något som en mildhybrid inte kan göra. Dessutom släpper den inte ut några avgaser när den går på batteri. EV-läget kan användas när du susar fram på landsväg, men normalt används det elektriska läget vid korta körsträckor, låga hastigheter eller när du accelererar från stillastående, till exempel vid stadskörning.
Självladdande effektivitet
Generellt går bilen över till hybridläge när hastigheten ökar, och när batteriet börjar ta slut. I detta läge tillför bensinmotorn energi till generatormotorn, som i sin tur genererar elektricitet för att driva drivmotorn och driva hjulen. När det behövs laddar denna energi också litiumjonbatteriet och det regenerativa bromssystemet, vilket innebär att våra fullhybrider inte behöver anslutas till ett eluttag eftersom de är helt självladdande.
Övergång till konventionell drift
Vid konstant högre hastigheter kopplas elektriska drivmotorn ur och bensinmotorn kopplas in direkt och driver bilen, på samma sätt som en vanlig bil. Tack vare denna förändrade kraftöverföring kan hybriden bibehålla effektiviteten även i höga hastigheter.
Den smarta i-MMD-tekniken
Det som verkligen får Hondas hybrider att sticka ut är den intelligenta Multi-Mode Drive-tekniken (i-MMD). Detta innovativa system analyserar kontinuerligt de aktuella körförhållandena och väljer automatiskt den mest effektiva kraftkällan – el, hybrid eller motor.
Det bästa är att föraren inte behöver göra någonting. Hondas i-MMD-teknik är helt självgående och sömlös, vilket säkerställer en behaglig och spännande elektrifierad körupplevelse.