
DE GAMLA HONDA-HJÄLTARNA
Bilarna som gjort oss till dem vi är
”Ett företag definieras inte i första hand av dess personal eller dess historia, utan av dess produkter.” Soichiro Honda
1960-talet
Visste du att vår första bil, T360, var en pickup? Vår andra bil, S500, var däremot en thriller: en liten, tvåsitsig roadster som varvade upp till otroliga 9 500 rpm och kunde
klara 80 mph (130 km/h), det var vägversionen av konceptbilen S360. Med allt från separat fjädring till motor med dubbla kamaxlar var den mer avancerad än de etablerade konkurrenterna.
Till en början var försäljningen blygsam, men Hondas bilar fanns nu med på kartan och efter att ha sålt fler än 100 000 T360-pickuper kom Hondas verkliga genombrott med passagerarbilen:
N360. Det var en liten Honda med stor dragningskraft och ett litet mirakel som banade vägen för 1970-talets stjärna Civic.
1970-talet
1970-talet rockade. Och Honda rockade på 1970-talet. Vi lanserade vår bäst säljande bil någonsin, Civic, som var ett enastående mästerverk som tog världen med storm.
Särskilt i Amerika kunde de inte få nog av den eftersom den fick de andra nationella rivalerna att framstå som klumpiga, bränsleslukande jättar.
50 år senare har fler än 24 miljoner Civic sålts, och 700 000 människor om året köper vår Honda-hjälte. 70-talets framgångar med Civic ledde till en efterfrågan på en större Honda,
och vi levererade då Accord. Vi lanserade till och med en tjusig 2+2-sitsig kupémodell som kallades Prelude. Även den blev en stor framgång. Vi hade sannerligen bara börjat.
1980-talet
Det var det stora hårets, de breda axlarnas och de höga varvtalens era. Vår häftiga Honda CRX 1.6i-16 var en sensation i miniatyrformat som introducerade världen för VTEC-
motorkonstruktionen. Idag är det en modern klassiker. Vi fortsatte vara nyskapande. Honda Civic Shuttle var en av världens första MVP-modeller och var en mästare på att transportera personer.
Vi lanserade en lyxig ny halomodell, som kallades Legend. Och i USA lanserade vi ett nytt lyxmärke för att sälja den: Acura, världens första japanska premiummärke.
Vi designade också en Honda för Europa, familjehalvkombin Concerto, som blev mycket populär.
1990-talet
I åratal drömde vi om att bygga en högpresterande superbil. Under det nya decenniet blev drömmen verklighet: otroliga NSX godkändes av Ayrton Senna och var tillräckligt bra för att få våra europeiska konkurrenter att återgå till ritbordet.
Type R:s födelse: Vi lanserade vår högpresterande linje ”R” på 1990-talet – R som i Racing – och modeller som Civic Type R och Accord Type R fick senare sällskap av Honda S2000 roadster 1999.
Det var en 50-årspresent till oss själva som uppdaterade vår gamla S500 helt och hållet.
2000-talet
Hondas erfarenhet av att producera revolutionerande småbilar sträcker sig tillbaka till 1960-talet. År 2002 bevisade vi att kreativiteten stod i full blom.
Jazz var en bil i b-segmentet, men hade ett utrymme som en familjebil. Vi placerade bränsletanken under framsätena, vilket gav mer utrymme där bak.
Vi utnyttjade utrymmet till fullo genom att uppfinna våra Magic Seat-säten som kan fällas ihop, vikas upp och tryckas ned. Säten hade aldrig tidigare varit så praktiska.
För förare som behövde utrymme men som inte ville kompromissa med prestandan erbjöd vi Honda Stream. Den var en blandning av en sportbil i kupéstil och en MPV:s mångsidighet.
2010 och framåt: Pånyttfödda pionjärer och verkliga hjältar
Vi anslöt oss tidigt till den lilla SUV-revolutionen. Kanske alltför tidigt. Vår HR-V från 1999 var omtyckt, men det gick tio år innan vi bytte ut den.
