Vår Civic-stolthet: Vi lanserade Civic på 1970-talet. 10 modellgenerationer senare köps en ny Civic av nästan 2 000 personer per dag.
”Ett företag definieras inte i första hand av dess personal eller dess historia, utan av dess produkter.” Soichiro Honda
Visste du att vår första bil, T360, var en pickup? Vår andra bil, S500, däremot var riktigt spännande. Det var en liten, öppen tvåsitsig sportbil som kunde varvas till otroliga 9 500 varv/minut och som nådde 130 km/h. Det var den massproducerade versionen av konceptbilen S360. Med allt från separat fjädring till motor med dubbla kamaxlar var den mer avancerad än de etablerade konkurrenterna.
Till en början var försäljningen blygsam, men Hondas bilar fanns nu med på kartan och efter att ha sålt fler än 100 000 T360-pickuper kom Hondas verkliga genombrott med passagerarbilen N360. Det var en liten Honda med stor dragningskraft och ett litet mirakel som banade vägen för 1970-talets stjärna Civic ...
På 1960-talet kom vår allra första bil, som var en pickup. Det blev en jättesuccé och sålde i fler än 100 000 exemplar.
Den snygga sportbilen Honda S500 var en puristisk dröm som omedelbart satte oss på kartan.
Ursprungliga Civic togs fram på ett enastående sätt och var rätt bil i precis rätt tid.
1970-talet rockade. Och Honda rockade på 1970-talet. Vi lanserade vår bäst säljande bil någonsin, Civic, som var ett enastående mästerverk som tog världen med storm. Särskilt i Amerika kunde de inte få nog av den eftersom den fick de andra nationella rivalerna att framstå som klumpiga, bränsleslukande jättar.
46 år senare har fler än 24 miljoner Civic-bilar sålts, och 700 000 människor om året köper vår Honda-hjälte. 70-talets framgångar med Civic ledde till en efterfrågan på en större Honda, och vi levererade då Accord. Vi lanserade till och med en tjusig 2+2-sitsig kupémodell som kallades Prelude. Även den blev en stor framgång. Vi hade sannerligen bara börjat ...
Civic fick en snabb efterföljare i Accord, som är ännu en Honda-framgång som blev rätt från början och som fortsätter än idag.
Det var det stora hårets, de breda axlarnas och de höga varvtalens era. Vår häftiga Honda CRX 1.6i-16 var en sensation i miniatyrformat som introducerade världen för VTEC-motorkonstruktionen. Idag är det en modern klassiker. Vi fortsatte vara nyskapande. Honda Civic Shuttle var en av världens första MVP-modeller och var en mästare på att transportera personer.
Vi lanserade en lyxig ny halomodell som kallades Legend. I USA lanserade vi även ett nytt lyxigt varumärke för att sälja den: Acura – det första japanska premiummärket någonsin. Vi tog även fram en Honda för Europa, nämligen halvkombin Concerto. Det blev så populära att vi snart bestämde oss för att bygga den här.
Under 1980-talet användes den första motorn med variabel ventilstyrning i en bil.
Concerto var en Honda för den europeiska marknaden och den utgjorde en viktig del av vårt samarbete med BL.
Honda NSX var vår första superbil och den förändrade hela den högpresterande sektorn för all framtid.
I åratal drömde vi om att bygga en högpresterande superbil. Under det nya decenniet blev drömmen verklighet. Otroliga NSX godkändes av Ayrton Senna och var tillräckligt bra för att få våra europeiska konkurrenter att återgå till ritbordet. Vi behöll fötterna på jorden och förutsåg övergången till SUV:ar med lanseringen av vår smarta och kompakta CR-V. Idag är den världens bäst säljande SUV-modell.
På 1990-talet lanserade vi vår högpresterande R-serie, där R står för racing, och modeller som Civic Type R och Accord Type R fick 1999 sällskap av den tvåsitsiga öppna sportbilen Honda S2000. Det var en 50-årspresent till oss själva som uppdaterade vår ursprungliga S500 till dagens mått.
Dagens Honda Civic Type R ståtar fortfarande med Hondas röda H-logotyp som tydligt definierar dess racing-DNA.
Hondas erfarenhet av att producera revolutionerande småbilar sträcker sig tillbaka till 1960-talet. År 2002 bevisade vi att kreativiteten stod i full blom. Jazz var en bil i b-segmentet, men hade ett utrymme som en familjebil. Vi placerade bränsletanken under framsätena, vilket gav mer utrymme där bak. Vi utnyttjade utrymmet till fullo genom att uppfinna våra Magic Seat-säten som kan fällas ihop, vikas upp och tryckas ned. Säten hade aldrig varit så praktiska förut. För förare som behövde utrymme men som inte ville kompromissa med prestandan erbjöd vi Honda Stream. Den var en blandning av en sportbil i kupéstil och en MPV:s mångsidighet.
Eftersom vi aldrig slutar drömma skapade vi även personbilen Honda FR-V, för sex säten är bättre än fem och tack vare dess smarta interiör var det inte nödvändigt att välja mellan passagerar- och bagageutrymme. Honda Insight å andra sidan hade bara plats för två, men ingen klagade på det. Det var den första hybriden som såldes i Europa och det var en bil före sin tid.
Vem säger att småbilar måste vara små inuti? De fällbara sätena i våra rymliga Jazz var så smarta att vi kallade dem för Magic Seat-säten.
Vår superbil i b-segmentet anlände och förbluffade alla med sitt förvånansvärt stora invändiga utrymme.
Den första generationens HR-V kallades för ”glädjemaskinen”.
Vi anslöt oss tidigt till den lilla SUV-revolutionen. Kanske alltför tidigt. Vår HR-V från 1999 var omtyckt, men det gick tio år innan vi bytte ut den. När vi 2015 gav namnet nytt liv var marknaden redo.
Vi har gjort om superbilen NSX för att passa dagens marknad och denna gång är den ett hybridmästerverk. Vår nuvarande verkliga hjälte är Civic Type R, som är en 320 hk stark prestandabil och den främsta i GTi-klassen. För som vår grundare Soichiro brukade säga: ”Vi har alla rätt till vår galna drömmar”.
Precis som originalet ändrar vår senaste NSX på spelreglerna. Den är explosiv, men kan även köras helt på elkraft.
Vi är stolta över vår historia. Läs om hur vår grundare Soichiro Honda gjort oss till dem vi är.
Vart kommer våra drömmar att ta oss härnäst? Se hur morgondagens Hondor kommer att se ut.