Ett gott samarbete
Monteringslinjen för NSX: golven är fläckfria, det finns gott om utrymme och tillräckligt med svängrum. Tekniker i bländvita uniformer kontrollerar delarna om och om igen innan montering.
Vi är alla individer, så varför skulle inte det gälla NSX också? En NSX är perfekt in i minsta detalj, från den första handgjorda modellen till dina personliga, fabriksmonterade alternativ som passas in för hand.
När omsorgen i ett mänskligt hantverk kombineras med teknisk precision kan vi se till att NSX byggs efter högsta möjliga standard.
Till byggprocessen för NSX utvecklade vi en arbetsmiljö där maskiner kunde hjälpa människor att arbeta istället för tvärtom. Det var ett av de viktigaste besluten vi fattade.
Monteringslinjen för NSX: golven är fläckfria, det finns gott om utrymme och tillräckligt med svängrum. Tekniker i bländvita uniformer kontrollerar delarna om och om igen innan montering.
Alla element i aluminiumramen monteras och svetsas, i en serie samordnade roterande rörelser, helt av maskiner. Det är en svindlande syn. Aluminiumramens svetsfogar kontrolleras sedan med laser, och felmarginalen är en tredjedels hårstrå.
När chassit har svetsats så doppas det i ett antal anti-korrosiva lösningar längs en serie tankar som byggts särskilt för NSX.
Vi monterar ihop bilen inifrån och ut, den handbyggda V6-motorn och drivlinan läggs till först. Det sista som monteras är karossens paneler och hjulen – och allt görs för hand.
Varje panel spraymålas innan montering och inspekteras sedan en och en med ett vågavläsningsverktyg. Där mäts ytans struktur så att det inte förekommer oregelbundenheter, inte ens sådana som inte kan ses med blotta ögat.
Det tar oss mer än 20 timmar att få fram den perfekta ytfinishen: två lager med grundfärg, fem lager med färg och två lager med klarlack. Sen får den stå i 16 timmar. När färgen har satt sig sandpappras hela bilen för hand. När den torkats av får den ytterligare två lager klarlack innan slutpoleringen.
Det är den här otroliga färgeffekten som blåser liv i NSX, så att karossens flödande linjer framhävs.
NSX interiör med kvalitetsfinish är det som möjliggör kopplingen mellan människa och maskin.
Förarstolen i NSX är tillverkad av särskilt utvalt och förstklassigt läder, och finns i tre olika utföranden där alla även har egna färgalternativ. Oavsett vilken du väljer kommer du att uppleva oanade nivåer av lyx, komfort och sportprestanda.
Sportsätena i milanoläder innehåller även Alcantara – ett material som importeras särskilt från Italien. Materialet är känt för sin mjukhet, och den unika fästande texturen håller dig på plats även när det går undan. Finns i ebenholts.
De här uppvärmda sportsätena har en tålig ytfinish i anilin och en elektronisk minnesfunktion som automatiskt justerar sätet till en förinställd position. Finns i rött, sadelfärg, ebenholts och orkidé.
De uppvärmda sportsätena i läder är särskilt behandlade med anilin som är extra tåligt, och de har en elektronisk minnesfunktion. Finns i orkidé och ebenholts.
Vårt exteriörpaket i kolfiber (Carbon Fibre Exterior Pack) innehåller följande: främre spoiler, bakre spoiler, sidokjolar och bakre avgasspridare. Med det här paketet får NSX en aggressiv bankänsla.
I vårt sportpaket för interiören (Signature Interior Sport Pack) ingår en läderklädd ratt, ett subtilt mätarvisir med ytbehandling i Alcantara, som kan matchas med takfoder i samma material eller svart tyg om du föredrar det. Om du vill framhäva sportlooken lite extra så finns ratten och mätarvisiren även i kolfiber, i vårt interiörpaket i kolfiber (Carbon Fibre Interior Pack) där det även ingår sportpedaler och fotstöd i aluminium.
Vi har ägnat oss åt minsta detalj: fotpedalerna i putsad aluminium är inspirerade av racingbanan.
Extremt lätt och ändå otroligt kraftigt – det är materialet som används inom professionell racing.
De är tillverkade av smidd aluminium så att de både ska vara lätta och kraftiga, och förhållandet mellan styvhet och vikt är perfekt balanserat för bästa möjliga prestanda. Hjulen och Brembo-bromsarna – med keramiska kolskivor som tillval, något som används inom F1 – håller bilens ofjädrade massa till ett absolut minimum för en bättre hantering.