Hondas långa F1-resa

Hondas historia inom F1 sträcker sig långt tillbaka. Endast en handfull av de nuvarande F1-teamen och motorleverantörerna har en historia inom F1 som kan mäta sig med Hondas, och få kan skryta med lika stora meriter inom sporten. Men detta kommer att ta slut efter säsongen 2021, då Honda lämnar F1-racing. Så vad har Honda uppnått inom F1, och varför lämnar de?

Vad är Hondas historia inom F1?

Honda förvånade F1-världen när man gick in i sporten 1964 med 1,5-liters V12-motorn i RA272. De flesta F1-bilar var resultatet av ett samarbete mellan en chassikonstruktör och en motorleverantör, men Honda designade hela sin bil – ett av endast tre team som gjorde detta. Motorn var tvärmonterad, vilket var mycket ovanligt, och hade en mycket hög varvtalsgräns tack vare Hondas expertis inom konstruktion av tävlingsmotorer för motorcyklar, där höga varvtal var normen. Vid Mexikos Grand Prix 1965 fick Honda sin första F1-seger genom den amerikanske föraren Richie Ginther, redan den andra säsongen i sporten.

F1 bytte sedan till 3,0-litersmotorer och 1967 vann John Surtees för Honda i debuten för RA300, där Hondas V12-motor kombinerades med ett chassi designat i Storbritannien av den välkände racingingenjören Eric Broadley. Men Honda drog sig tillbaka från F1 1968, delvis för att koncentrera sig på lanseringen av Civic på den amerikanska personbilsmarknaden, men även som ett tecken på respekt för föraren Jo Schlesser, som avled i en olycka när han tävlade för Honda.

1983 återvände Honda till F1 som motorleverantör, en mycket framgångsrik period då de byggde V6 turbo-, V10- och V12-motorer som vann ett stort antal tävlingar och mästerskap. 1988 vann bilar med Honda-motor alla tävlingar utom en, en nästan felfri säsong.

Honda pausade sina F1-aktiviteter 1993, de sa att de hade uppnått allt de hade föresatt sig, men återvände 2000 som motorleverantör innan de satte upp sitt eget F1-team. Jenson Button stod för många spännande prestationer för teamet men det blev bara en vinst, i Ungern 2006.

Den globala finanskrisen fick Honda att dra sig ur F1 och fokusera på personbilsaktiviteter, men de återkom igen 2015 som motorleverantör till McLaren, Scuderia Toro Rosso (numera Scuderia AlphaTauri) och Red Bull Racing. Den första Honda-vinsten i F1:s hybrid-era var genom Max Verstappen i Österrikes Grand Prix 2019. Verstappen tog även Hondas senaste vinst, i Italien i början av 2021.

Vad har Honda uppnått inom F1?

På 29 tävlingssäsonger, som spänner över sex årtionden, har Honda som konstruktör eller motorleverantör fram till början av 2021:

• 6 världsmästartitlar för konstruktörer med McLaren (4) och Williams (2)

• 5 världsmästartitlar för förare med Ayrton Senna (3), Alain Prost (1) och Nelson Piquet (1)

• vunnit 78 F1 Grand Prix-tävlingar

• stått för framdriften i bilar som nått 81 pole positions

• noterat 67 snabbaste varv under F1 Grand Prix

Vilken teknik har Honda fört med sig till F1?

Axel- och lagerteknik från turbofläktmotorerna som driver HondaJet används i den senaste F1-motorenhetens MGU-H, "motor/generatorenhet – värme", som ackumulerar och återanvänder värmeenergi från motorns avgassystem. Teknik från kompressor- och turbinkonstruktion som utvecklats för HondaJet har tillämpats i F1-motorns turboaggregat, vilket förbättrar verkningsgraden och den totala prestandan.

Cylinderbeläggningsteknik som används i Hondas motorcyklar har överförts till F1-motorn för att förbättra tillförlitlighet och uteffekt, och det variabla ventilstyrningssystemet VTEC som används i Hondas motorer för personbilar har bidragit till konstruktionen av hydraulsystemen på F1-motorenheten.

De nuvarande F1-motorenheterna genererar 20 % mer effekt än de tidigare motorerna utan hybridteknik, samtidigt som koldioxidutsläppen har minskats med 26 %. Motorenheternas verkningsgrad har ökat från ca 29 % till mer än 50 %.

Hur har racing influerat Hondas personbilar?

F1 ställer stora, konflikterande krav på bilens motorenheter. Hög uteffekt krävs för snabba varvtider och omkörningar, men bränsleförbrukningen regleras så att motorerna även måste vara extremt effektiva. Den expertis man fått genom att optimera F1-motorenheter har tillämpats i styrsystemen som förbättrar energieffektiviteten i Hondas e:HEV i-MMD-personbilar.

Hondas kunnande om turbokompressorprestanda, som man byggt upp under utvecklingen av F1-motorenheterna, bidrar till den fortsatta utvecklingen av turboteknik i personbilar. MGU-H-system som förbättrar verkningsgraden i F1-motorer kommer troligtvis att synas i personbilar i framtiden, där de hjälper till att krama ur ännu mer ur varje droppe bränsle.

Varför lämnar Honda F1?

Bilindustrin står inför det som Honda kallar för "en period med stora förändringar som bara inträffar en gång på hundra år" när den går mot koldioxidneutrala fordon. Utmaningarna inom forskning och utveckling som uppstår genom dessa målsättningar är enorma. Honda har beslutat att bästa sättet att tackla dessa utmaningar är att koncentrera företagets FoU-resurser mot att utveckla teknik för framtida motorenheter och energi.

Detta innebär utveckling och förädling av hybridbilar, batteridrivna elbilar som nya Honda e, och elbilar som drivs med vätgasbränsleceller. Som en del av denna övergång skapade Honda i april 2020 ett nytt center kallat Innovative Research Excellence, Power Unit & Energy, som kommer att utnyttja kunnandet som byggts upp inom F1 för att vidareutveckla tekniken för motorenheter och energi.

Vad händer när Honda lämnar F1?

Honda fortsätter att leverera motorer under hela säsongen 2021. Åtagandet gentemot sina partnerteams den här sista säsongen understryks av resultaten i den första deltävlingen i Bahrain, där Max Verstappen säkrade pole position och slutade på andra plats i tävlingen med sin Red Bull RB16B med Honda-motor.

För att säkra framtiden för dessa team från och med 2022, har Honda nått en överenskommelse med Red Bull om att lämna över sin F1-motorteknik till ett nytt företag, Red Bull Powertrains. Red Bull Powertrains är baserat i Milton Keynes, på Red Bull F1-teamets område, och kommer att ägna sig åt tillverkning och underhåll av F1-motorer baserade på Honda-konstruktioner. Honda lämnar visserligen F1 som officiell leverantör, men dess hybridteknik kommer att fortsätta tävla både med Red Bull och AlphaTauri efter 2022.