50 år med Honda Civic

Från sin blygsamma början som en kompakt, elegant och ekonomisk tvådörrars sedan har Honda Civic vuxit till att bli en av världens mest populära halvkombi under de 50 år som gått sedan lanseringen. Till och med 2022 har mer än 27 miljoner förare över hela världen stolt kallat sig Civic-ägare.

Låt oss resa tillbaka till när allt började och hur bilen blev en internationell superstjärna.

När allt började – sommaren 72

I början av 70-talet steg bränslepriserna kraftigt, parallellt som efterfrågan på mindre, prisvärda bilar med bättre bränsleekonomi ökade. Honda – redan känt för att ligga ett steg före och se framåt – var redo, detta med en bränsleekonomisk motor och den första generationen Civic som kom ut på vägarna under 1972 – strax före oljekrisen 1973. Namnet "Civic" sammanfattar Hondas ambition att skapa "en bil skapad för medborgare och städer".

10 generationer av Honda Civic

Varje generation Honda Civic har, troget Hondas innovationsarv, introducerat något nytt och modernt till bilen. Så här har modellen utvecklats under de senaste 50 åren.

Första generationen (1972-79)

Den allra första Honda Civic lanserades som en tvådörrars sedanmodell den 11 juli 1972. Den bar följande slogan: "Vi tar dig dit du ska." Modellen lanserades i Europa under 1975 i modeller med två respektive tre dörrar. Med en 1 169cc fyrcylinders, vattenkyld motor – och förmågan att köra på blyhaltigt eller blyfritt bränsle (ett då relativt nytt bränsle) – var Civic en omedelbar succé.

Samma år introducerade Honda sin banbrytande Compound Vortex Controlled Combustion (CCVC)-motor i USA.

Medan andra valde att använda katalysatorer för att bli av med föroreningar, släppte Hondas CVCC inte ens ut dem. Dess effektiva förbränningscykel hjälpte Civic att överträffa nya, tuffa bestämmelser om ren luft utan avgaskatalysator, vilket löste snarare än mildrade problemet.

Andra generationen (1979-83)

Den andra generationens Civic från början av 80-talet - lanserad i juni 1979 - hade skarpare stil och ökad i höjd, längd och bredd jämfört med föregående generation. Bilen hade en 1335cc motor som standard och tre växellådealternativ.

En bränsleekonomisk (FE) modell och en sportig S-version introducerades också, och för första gången importerade Europa femdörrars halvkombin. Fram tills dess bara haft två- och tredörrarsvarianterna erbjudits där.

Tredje generationen (1983-87)

Tredje generationens Civic följde i september 83, med klassisk, 80-talskantig stil. Den sportiga CRX-modellen – nu något av en kultprestandabil – var exceptionellt välkonstruerad för sin tid, med 160hk i vissa versioner. I kombination med imponerande nivåer för bränsleekonomi var det ingen överraskning att såväl försäljning som väntetid ökade.

Honda introducerade också fyrhjulsdrift (4WD) och en sexväxlad manuell växellåda under 1984. Fyrhjulsdrift var på den tiden reserverat för högpresterande bilar och terrängbilar, vilket gjorde 4WD Civic till en sällsynthet inom sin sektor.

4WD manövrerades ursprungligen genom att trycka på en knapp, men utvecklades snart till den automatiska teknologin "Real Time", som driver de fyra hjulen endast vid behov – en teknisk som används än idag.

Fjärde generationen (1987-91)

En ny familj 1,5-liters, 16-ventilsmotorer och en mjukare form introducerades genom 4:e generationens Civic i september 1987. Bränsleinsprutning lades till, och den berömda dubbla länkarmsfjädringen blev standard, vilket gav en sportigare hantering och förbättrad körning.

Femte generationen (1991-95)

Honda tog Civic in i 90-talet med en fullständig rekonstruktion i september 1991 – den nya aerodynamiska looken från den femte generationen stack ut på den tiden. År 1994 introducerades en rad säkerhetsfunktioner, inklusive standardairbags på passagerarsidan och valfria låsningsfria bromsar.

Sjätte generationen (1995-2000)

Den sjätte generationens halvkombi – lanserad i september 1995 – hade samma 262 cm hjulbas som coupéer och sedanmodeller, och var större än föregående generation. Bilen var nu inte längre en kompakt supermini utan hade tagit ett kliv uppåt till segmentet för familjehalvkombi-modeller.

Det var också ett steg framåt inom bilunderhållning, och den här generationen var den första som kom med CD-spelare.

År 1997 lanserade Honda den högpresterande Civic Type R – "R" stod för "racing".

Sjunde generationen (2000-05)

Det nya årtusendet förde med sig en Civic som med rent fokus på utrymme och komfort. En ny, högre halvkombidesign som var perfekt för familjer. Hjulupphängning med dubbel länkarmsfjädring var ute, MacPherson-fjädringsdesign var inne, vilket resulterade i bättre handhavande och en mer bekväm körning. År 2001 släpptes den första generationens Civic-hybrid och den första Type R (se bild) som såldes i Europa.

Åttonde generationen (2005-11)

Honda återuppfann Civic radikalt i september 2005 och gav den då ett mer futuristiskt utseende och prisbelönt, ergonomisk inredning. Honda skapade separata karosser för olika marknader – USA och Asien fick en sedan och coupé, medan Europa fick en tre- och en femdörrars halvkombi.

Nionde generationen (2011-17)

Den nionde generationen introducerade Hondas nya Eco Assist-teknologi, som förbättrade bränsleekonomin med 10 procent. Aerodynamiska förbättringar och viktreduktion ökade effektiviteten ännu mer. Ett förnyat fokus på säkerhet hjälpte Civic till ett femstjärnigt Euro NCAP-säkerhetsbetyg – högsta möjliga.

Tionde generationen (2017-nutid)

Tionde generationens Civic, som presenterades i Europa år 2016, förändrade bilens utsida radikalt. Den hade en mer slimmad och sportig fastback-utsida, och inredning med mer högteknologiskt infotainment och fler säkerhetsalternativ som standard än andra bilar i klassen.

Elfte generationens Honda Civic

Hur ser då framtiden ut för Honda Civic? Under 2022 infaller två stora milstolpar: Civics 50-årsdag och avtäckningen av den helt nya, 11:e generationens Civic e:HEV.

Denna kommer att vara en ren hybrid i Europa och använda Hondas avancerade e:HEV fullhybridteknologi. Bilen är självladdande i rörelse och kan köras tyst på ren elektricitet i syfte att leverera en spännande, elektrifierad prestanda och effektivitet med lång räckvidd.

Den hänger med i tiden, utlovar att vara sportig men ändå raffinerad, samt att ge den komfort, säkerhet och det utrymme som Civic är känt för - allt insvept i en ny design.

Främre trekvartsvy av en ny 2022 Honda Civic, i vitt utförande och fotograferad i en blått upplyst studio