Fördelar och nackdelar med elbilar

I Storbritannien och EU kommer det snart att bli olagligt att sälja nya bilar som drivs av fossila bränslen - nya regler kommer på plats mellan 2030 och 2035. Att köpa en elbil nu är därför en bra investering för framtiden. Fördelarna med elbilar är många, vilket gör dem till ett attraktivt val för många. Från deras miljöpåverkan till deras kostnadsbesparingar är fördelarna med elfordon svåra att ignorera. Men som vid alla val så finns det både för- och nackdelar med elbilar. Låt oss utforska.

Fördelar med elbilar

Energieffektivitet

Elbilar har en imponerande energieffektivitet på 85–90 %. Som en jämförelse ligger traditionella fordon med förbränningsmotorer runt 20 %-strecket. Elfordon använder alltså inte bara mindre energi, de genererar också mindre koldioxidutsläpp.

Nollutsläpp

Elbilar klassas som nollutsläppsfordon, vilket innebär att de inte släpper ut någon koldioxid eller andra skadliga gaser i atmosfären. Även om det finns vissa utsläpp förknippade med produktionen av den el som krävs för att ladda dem, är dessa betydligt lägre än de som är förknippade med att tillverka och köra fordon med förbränningsmotorer.

Spara pengar på bränsle

Även om avgiftspriserna varierar i Europa är det mer än 70 % billigare att köra en elbil än en bensin- och dieselbil. Det billigaste landet för elladdning är Nederländerna, med bara €0,05 / kWh. Även i Danmark, ett av de dyraste europeiska länderna att köra ett elfordon i, kan du fortfarande få 100 km laddning för runt €8,11.

Mindre buller

Till skillnad från bränsledrivna fordon genererar elbilar endast buller på grund av vindmotstånd eller dragkraft från däck. I själva verket - för att främja fotgängares säkerhet - kräver lagstiftningen att helelektriska bilar avger ett ljud på minst 56 decibel när de är i drift. Trots detta är de fortfarande mycket tystare än ljudet från traditionella fordon.

Mindre underhåll krävs

Ägare till elbilar kommer vanligtvis att upptäcka att deras löpande underhållskostnader är betydligt lägre. Även om elfordon fortfarande kräver service och kontrollbesiktning har de färre delar och är därför vanligtvis billigare att underhålla.

Den enda betydande kostnaden förknippad med att underhålla ett elfordon är batteribyte. Den goda nyheten här är att elbilsbatterier är byggda för att hålla, och med de flesta nya elbilsköp följer en lång garanti från tillverkaren för att täcka denna kostnad om den skulle uppstå tidigt.

Lätt att köra

Att köra ett elfordon är inte annorlunda, särskilt om du är bekant med automatväxlade bilar. I exempelvis Honda e:Ny1 finns det inget behov av växlingar eller kopplingar. Använd bara gaspedalen och bromsen, så är du igång.

Med funktioner såsom enkelpedalkontroll blir stadskörningen ännu enklare. Genom att justera trycket på gaspedalen kan du kontrollera bilens hastighet, ofta utan att ens behöva bromsa. Det är en körupplevelse som inte bara är enklare utan också mer intuitiv.

Nackdelar med elbilar

Kostnad att köpa?

Det är fortfarande vanligtvis dyrare att köpa en elbil än det är att köpa ett bränsledrivet fordon. Även om detta är sant kommer det mesta av denna initiala kostnad att kompenseras när man tar hänsyn till saker som driftskostnader, underhåll och livslängd. Med den nya lagstiftning som kommer in inom kort och som innebär att det inte kommer att tillverkas fler nya bränsledrivna fordon, kommer startkostnaden för att köpa elfordon givetvis att sjunka när tillverkarna byter produktionsmetoder.

Kortare räckvidd?

Räckviddsångest anges enligt många undersökningar av potentiella ägare som en av de största nackdelarna med att köpa elbil. Detta har emellertid börjat förändras. Den genomsnittliga bränsledrivna bilen har en räckvidd på cirka 480 km vid full tank, medan många moderna elfordon nu har en räckvidd på mellan 200 och 490 km vid full laddning.

Det skapas också hundratusentals fler laddstationer för elfordon varje år globalt, vilket innebär att avståndet mellan en laddstation och nästa kommer att bli kortare. Med en genomsnittlig förare som inte reser mer än 40-90 km varje dag är räckviddsångest snart ett minne blott.

Lång laddningstid?

Elbilar tar mycket längre tid att gå från tom till full tank än sina bränsledrivna motsvarigheter. I genomsnitt tar det cirka åtta timmar att ladda ett tomt elbilsbatteri helt*. Detta är baserat på en typisk 7 kWh laddare, vilket är vad du med största sannolikhet kommer att välja om du installerar en hemma.

Det är dock sällan nödvändigt att ladda fullt. De flesta elbilsförare fyller på batteriets laddning när som helst och var som helst, från hemma under natten till i samband med ett snabbt raststopp under en lång bilresa. När du använder en snabbladdare kan du lägga till cirka 100 km räckvidd på så lite som en halvtimme.

Brist på laddstationer?

Det finns för närvarande nästan 375 000 offentliga laddstationer för elfordon i Europa, och fler planeras i de flesta länder under nästkommande år allt eftersom elbilar ökar i popularitet. En färsk rapport från Reuters tyder på att det kommer att behöva finnas cirka nio miljoner fler offentliga laddare installerade över hela Europa senast år 2035 för att hålla jämna steg med den stigande efterfrågan.

Utsläpp vid elbilstillverkning?

Några potentiella miljönackdelar med elbilar är de utsläpp som orsakas av tillverkningen av själva fordonen, bristen på batteriåtervinning och de material som används vid batteritillverkningen. De flesta utsläpp som genereras under tillverkningen kompenseras emellertid av de mycket lägre utsläppen som orsakas under hela livslängden för varje tillverkat fordon.

Vanliga frågor och svar

Är det värt att skaffa en elbil nu?

Ja. År 2035 innebär lagstiftningen att det inte kommer att finnas några nya fossildrivna bilar på marknaden i Europa. Denna faktor, tillsammans med sjunkande kostnader för batteritillverkning och elbilstillverkningen i allmänhet, gör att nu att det finns allt färre skäl att köpa ett bensin- och dieselfordon.

Tappar elbilar snabbt i värde?

Elfordon är byggda för att hålla, vilket innebär att de flesta modeller kommer att behålla sitt värde lika bra eller till och med bättre än bensin- och dieselfordon. I genomsnitt tenderar elbilar att ha en avskrivningstakt på cirka 50 % under tre år. Denna hastighet är jämförbar med - och i vissa fall bättre än - bensin- och dieselbilar.

Går elbilar sönder oftare?

Det är en vanlig myt att elbilar går sönder oftare än sina bränsledrivna motsvarigheter. Faktum är att med färre rörliga delar är det mindre sannolikt att elfordon upplever prestanda- eller underhållsproblem.

Hur länge håller ett elbilsbatteri?

Den genomsnittliga livslängden för ett elbilsbatteri är ett decennium, även om många kommer att hålla så länge som dubbelt så mycket. När du jämför detta med den genomsnittliga tiden folk vanligtvis har en och samma bil - vilket är ungefär sex år - finns det inget för nya bilköpare att oroa sig för när det gäller livslängden på elbilar.

*Du kan bara ladda ett fordons batteri med den maximala laddningshastighet som fordonet klarar. Om ditt fordons maximala laddningshastighet till exempel är 7 kW laddar du inte snabbare genom att använda en 22 kW laddningspunkt. Tiden det tar att ladda kommer också att begränsas av den maximala laddningshastigheten för den laddningsplats du använder. Även om ditt fordon till exempel kan laddas med 11 kW laddas det bara med 7 kW på en 7 kW-laddningsstation.