När svenska bilägare får tycka till är det Honda som är det bästa bilmärket när det kommer till hur märkesverkstaden sköter service och reparationer. Det framkommer av den stora konsumentundersökningen AutoIndex* som genomförs varje år sedan 2002.
Verkstadskategorin i AutoIndex visar vem som är bäst på service, det vill säga vem som tar hand om dig som kund även efter att du har köpt bilen hos återförsäljaren. Inköpspriset är förstås en viktig faktor vid ett bilköp, men kostnaden för service och reparationer är såklart mycket viktig när du går i bilköpartankar. Förhoppningsvis har du ju glädje av din bil i många år så hur pålitlig den är och hur bra din verkstad tar hand om den spelar stor roll när du väljer vilket bilmärke du ska köra.
Som motortidningen Vi Bilägare konstaterar i en artikel i nr 15-2025 är det japanska bilmärken generellt som har bäst verkstäder. Allra bäst är Honda som toppar den totala sammanställningen med 923 poäng för årsmodellerna 2021-2024. ”Sedan 2017 har Honda tagit sju förstaplaceringar i verkstadsdelen och efter fjolårets sjätteplats är märket nu tillbaka som etta” skriver tidningen. Man skriver vidare om Honda: ”Ägarna är nöjda med pris och kvalitet på verkstadstjänsterna och märket har fortfarande stor flexibilitet när det kommer till garantiärenden. Prisnivå och möjlighet till lånebil är andra delfrågor som säkrar Hondas vinst”.
Vinsten är ett kvitto på att Honda lyckats väl med både en rimlig prissättning och att man samtidigt erbjuder god kvalitet på servicen. Hondas utmärkta 923 poäng kan jämföras med medelpoängen 864 poäng. De fem högst placerade bilmärkena är japanska.
I undersökningen är det svenskar som äger privata bilar av årsmodell 2021-2024 som betygsatt sina märkesverkstäder. Betygen är omräknade till ett indextal om varierar från 0 till 1 000 poäng. Undersökningen gjordes från februari till april i år och de 25 största bilmärkena i Sverige ingår.
*Källa: Loyalty Group och Vi Bilägares AutoIndex 2025.