Grå Honda prelude

Prelude gör stilfull comeback

Ett modernt segelflygplan har bidragit till den eleganta
designen av nya Honda Prelude.

Helt nya Honda Prelude har utformats som en förstklassig och helt oemotståndlig sportcoupé. Med dess eleganta, svepande linjer – inspirerade av ett glidflygplan – är det svårt att ta ögonen från den. Men det finns så mycket mer att berätta om denna modell än den läckra, sportiga designen.
Prelude ger dig engagerande köregenskaper, bekväm sittkomfort och modern drivlina. Prelude är liksom många andra moderna Honda-modeller en hybrid, vilket betyder att den har två kraftfulla elmotorer som kombineras med en 2.0-liters bensinmotor med direktinsprutning, vilket ger 184 hästkrafter. Det imponerande vridmomentet är på 315 Nm och det finns tre körlägen (el, hybrid, bensinmotor) där hybridsystemet hela tiden väljer det bränsleeffektivaste läget automatiskt.
 
Simulerar manuell växling
Det här är den sjätte generationen av Honda Prelude sedan den först debuterade 1978 – och det är 25 år sedan den senast fanns med i Hondas modellprogram. Ett innovativt grepp är Honda S+ Shift, som simulerar ljudet och känslan av snabba automatiska växlingar. Föraren får då tillgång till en virtuell åttaväxlad växellåda som exakt efterliknar egenskaperna för en manuellt växlad bil. När Honda S+ Shift-läget kopplas in ändras till och med grafiken på instrumentpanelen till en varvräknare med växellägesindikator. Sammantaget ger detta en extra nivå av körglädje och engagemang.
Preludes låga, skarpa front markerar dess sportiga egenskaper, som ytterligare förstärks av de tunna LED-strålkastarna, den smala svarta kromgrillen, den mörka, nedre stötfångaren och de lätt utsvängda hjulhusen. Preludes profil har en flödande och modern estetik, med noggrant skulpterade flanker och snyggt integrerade luftintag bakom framhjulen som ger ett jämnt luftflöde över bilen. Den här enkla, rena designen syns även i de infällda och bakgrundsbelysta dörrhandtagen med beröringssensorer som gör att en låsknapp inte behövs. Diskret och mycket snyggt.
De eleganta adaptiva LED-strålkastarna framhäver Preludes bredd, låga tyngdpunkt och dynamiska stil. Dessutom har halvljusen en ny design som efterliknar det breda vingspannet hos ett segelflygplan. Baktill har LED-bakljuset med full bredd utformats för att förbättra fordonets framtoning och har en speciell reflektor som skapar en skarp horisontell linje, dag som natt. Den gör nya Prelude lätt att identifiera bakifrån. Måtten avslöjar att det här en klassisk sportcoupé. Bilens längd är 4 515 mm, hjulbasen är på modesta 2 605 mm, bredden 1 880 mm och höjden bara 1 355 mm. De ger bilen en låg tyngdpunkt.
 
Komponenter från Type R
Komponenter som hjulupphängning och adaptiva dämpare har hämtats från legendariska Civic Type R. De adaptiva dämparna ger överlägsen åkkomfort och utomordentlig väghållning. Nya Prelude har en raffinerad körlägesväljare. GT-läget ger en balanserad körupplevelse för daglig användning, Sport-läget skärper gasresponsen, gör dämparna styvare och en mer direkt körupplevelse. Comfort-läget ger avkoppling och förfining med mjukare fjädring och jämnare kraftutveckling medan Individual-läget gör det möjligt att skräddarsy efter sin egen körstil. Hondas aktiva väghållningsassistent ger en smidig och kontrollerad körning genom kurvor. Även hjulupphängningen bidrar till ett utmärkt väggrepp samt en balanserad styrrespons.
På insidan har Prelude förstklassig inredning med tjocka vadderade material för mittkonsoll, dörrlister och instrumentpanelens överdel. Ratten är läderklädd och har ett sportigt körgrepp med tumstöd. Förarplatsen kännetecknas av utmärkt sikt och ett säte med skålade sidokuddar som ger en fast dämpning och extra stöd.
 
Exklusiv Prelude-grafik
Förardisplayen är på 10,2 tum och digital. Ljudrelaterad information samlas till vänster på skärmen, medan körrelaterad information som Honda SENSING och navigeringsinformation finns till höger. Mellan de två visartavlorna finns exklusiv Prelude-grafik som tänds beroende på körningen.
Kontroller och menylager i infotainmentsystemet är väl åtkomliga via en snabbt reagerande niotumspekskärm eller via röstaktivering. Apple CarPlay är standard, med trådlös funktionalitet, och Android Auto möjliggör smidig smartphoneanslutning. En navigeringsskärm i bilen har designats med ny grafik för att minimera distraktioner för föraren genom att information visas tydligare. 
Vi vill också gärna nämna Preludes maffiga ljudsystem som utvecklats i samarbete med Bose. Åtta högtalare är skräddarsydda för att passa fordonets inredning, strategiskt placerade i hela kupén för en enastående musikåtergivning.
Bilen är fyrsitsig och det går enkelt att ta sig till baksätet eftersom framsätena kan fällas och skjutas framåt. Den stora bakluckan gör det enkelt att lasta i och ur bagage och ett fällbart golv i bagageutrymmet kan förvandlas till en lastavdelare.
Prelude tillverkas i fyra färger: Moonlit White Pearl, Meteoroid Grey Metallic, Crystal Black Pearl och Racing Blue Pearl. Som standard kommer bilen med 19-tums flerekrade lättmetallfälgar, blå bromsok med Prelude- och Brembo-skrift samt Continental PremiumContact 6 som ger enastående grepp och låg ljudnivå.
Nya Honda Prelude har en liknande uppsättning Honda SENSING-system som nuvarande Civic-generation. Med hjälp av en mängd sensorer och radar omfattar dessa avancerade system bland annat främre kollisionsvarningssystem, monitor för korsande trafik, trafikstockningsassistans, trafikskyltsinformation och döda vinkeln-information. Förutom alla säkerhetstekniker har Prelude en stark krockstruktur och totalt tio krockkuddar som standard.   
Pris från 579 900 kr, lanseringsdatum är inte spikat, men räkna med att du någon gång i vår kan boka provkörning av de första exemplaren. Honda Prelude kan börja beställas från den 3 november 2025. Och du, skriv upp dig på Preludes nyhetsbrev så får du alla de senaste nyheterna om modellen!