Jesper Kouthoofd är designern som gjort karriär som art director på reklambyrå, gått vidare till reklamfilm och var sedan medgrundare till jeansmärket Acne. I dag skapar han musikprodukter såsom radio, högtalare och synthar i företaget Teenage Engineering. Genomtänkt design är Jesper Kouthoofds fokus och filosofi för företaget. Ett objekt har inte längre bara en form och funktion, det ska också förmedla värderingar, passion och idéer. Men han ser också en mer ogenomtänkt design i vår vardag.
– I dag är det lätt att det blir styling istället för design, det ser vi alltför ofta. Företag som låter någon utifrån göra designen, som egentligen inte har samma vision som företaget. Då blir det styling. Design är ett yrke och hantverk.
Jesper Kouthoofd vill förmedla mer än enbart en produkt som är snygg. Han menar att design också ska ge en känsla för att förstärka produkten ytterligare. För många var Acne ett jeansmärke men även där skapade Jesper Kouthoofd både magasin, konst och framför allt möjlighet till kreativitet och design i Acnes namn och i andra varianter än enbart jeans.
Trots att den lilla röda radion som Teenage Engineering utvecklat ser enkel ut i sin strama design är den väl genomarbetad där varje detalj noga valts för att förmedla just det Jesper Kouthoofd vill berätta.
– Vi gör portabla grejer. Allt ska rymmas i en ryggsäck och det gäller att hitta rätt proportioner, färger, typsnitt som förmedlar och förtydligar våra idéer. Det ska vara tidlöst. Bra design är också tecken på kvalitet, det här ska hålla i minst tio år, kanske över 25 år.
Jesper Kouthoofd gillar också design ihop med en funktion, gärna med en motor eller liknande som gör att saken kan slås på och av, eller låta.
– En lampa till exempel. Eller radio. Allt med någon slags motor eller liknande som väcker saken till liv.
Eller varför inte bilar. Jesper Kouthoofd samlar på bilar och har elva och fler är på ingång. Sportbilar står såklart parkerade i garaget på Södermalm i Stockholm där Teenage Engineering huserar, men också betydligt mer udda bilar, direktimporterade från Japan.
– Jag väntar på en Honda S660, en så kallad kei car, kompaktbil som bara finns i Japan. De fyller sin basfunktion, tar så liten plats som möjligt och har inte heller onödigt stor motor. Genomtänkt med både design och funktion.
Jesper Kouthoofd har flera Honda-bilar, han älskar Hondas design. En Honda Element, den lite fyrkantiga kompakta bilen med tuff attityd finns i garaget. Senaste tillskottet är en elbil, Honda e, helt rätt i tiden och med en design som tilltalar Jesper Kouthoofd.
– Jag gillade den redan som konceptbil och blev så glad att Honda hittat tillbaka till nyfikenheten och nu tagit ett steg längre än konkurrenterna. Honda e kommer att bli en ikonisk bil. Den har rätt proportioner och trots att den är liten ser den ändå stor ut och framför allt känns den stor invändigt. Jag gillar också designens enkelhet, att man hellre tar bort än lägger till.
Just bildesign ser Jesper Kouthoofd som ett tecken i tiden, där funktion blandats med design men där bilen också fått fler funktioner än som enbart transportmedel.
– Honda e som konceptbil hade en enda stor soffa i framsätet och det är lite vad bilarna har blivit, en soffa med fyra hjul. En hybrid mellan hem och fortskaffningsmedel med digitala pekskärmar och designade möbler.
Att Honda e lyckats med sin design vittnar alla designpriser om som bilen fått, däribland det prestigefyllda internationella designpriset Red Dot. Honda e vann både kategorin ”Bäst av de bästa” och ”Smarta produkter” vilket visar på att Honda e förenar senaste design men också funktion.
Ett drömprojekt för Jesper Kouthoofd är att skapa en liten husbil.
–Den ska gå på el, så klart, och vara till för hemlösa. Rika människor kan köpa eller ge husbilen till de som behöver och den lilla husbilen blir som en flyttbar konvoj. Bra design kan också ha funktionen att hjälpa andra människor.