Så väljer du rätt vinterdäck
Mönsterdjupet på dina vinterdäck börjar kanske närma sig tremillimetersgränsen – som rent legalt är minimum på ett vinterdäck. Vilka däck ska du då välja till vintern? Vi pratar med Michael Hargeskog på Pirelli.
Sverige är som bekant ett avlångt land och det gör stor skillnad för vilka förhållanden som råder för din bilkörning, särskilt vintertid. Om du står i begrepp att investera i nya däck till din Honda, vad ska du då tänka på när du ska köpa nya vinterdäck?
För det första finns det olika typer av vinterdäck: dubbade och odubbade däck, och de odubbade delas in i nordiska respektive europeiska friktionsdäck. Däckens uppbyggnad skiljer sig åt när det gäller gummiblandning och hur de praktiskt fungerar ihop med underlaget. På ett dubbdäck är det metallspetsar som bromsar när underlaget är hårt, exempelvis på is, medan ett nordiskt friktionsdäck binder snö i däckets mönster vilket gör att bromssträckan blir kortare.
Det finns skillnader mellan däck och däck, till exempel för hur mycket de bullrar, hur mycket partiklar de skapar samt rullmotstånd. Ett bra däck är en bra kompromiss för det går inte att tillverka ett däck som har bäst grepp vid alla sorters väglag.
Enligt en undersökning som Trafikverket gjort är dubbdäcket bäst när det förekommer våt eller rå is och är stabilt. Det har också bra egenskaper för hård snö, slask och lös snö. Ett nordiskt friktionsdäck har nästan lika goda egenskaper på våt och rå is som dubbdäcket och är likvärdigt vad gäller körning på hård och lös snö. Ett europeiskt friktionsdäck har bäst egenskaper för våt och torr asfalt, men är inte särskilt lämpligt för körning på is eller snö jämfört med de andra däcktyperna. När det gäller komfort och ljudnivå är det nordiska friktionsdäcket bäst av de tre sorterna.
– Vill man vara trygg och säker vintertid, välj det säkraste däcket. Och det absolut säkraste däcket är med dubb. För rena elbilar är det inte helt idealiskt med ett dubbdäck på grund av ljudnivån. Det är brist på dubbdäck nu så jag förespråkar nordisk friktion. Det är mycket bättre på is och halka och skulle det komma snö och slask är det säkrare för svenska vägar än det europeiska friktionsdäcket. Det har dessutom en bättre ljudnivå än dubbdäck, säger Michael Hargeskog, säljare på Pirelli.
Brist på dubbdäck i år
Bristen på dubbdäck har flera orsaker. Dels gick inte fabrikerna för fullt under coronapandemin, dels blev det containerbrist. Sedan tillkom kriget i Ukraina, och många däckfabriker ligger i Ryssland.
– Man får vara beredd på att omvärdera sitt förstahandsval i år och kanske välja ett annat däck än vad man är vad vid, säger Michael.
Det europeiska friktionsdäcket har en optimal bromssträcka ned till -20 grader medan det nordiska friktionsdäcket är optimalt ända ned till -50 grader.
Av tradition kör de flesta med dubbdäck i Norrland och med dubbfritt i södra Sverige. Men det behöver inte nödvändigtvis vara bäst menar Michael.
– Nordisk friktion är bäst till snö. Och i Skåne exempelvis är det svartis som skapar svårigheter. Då är egentligen dubb bäst för då får du bra fäste, säger Michael.
De så kallade året-runt-däcken avråder Michael att man ska använda vintertid på svenska vägar.
– Vi har ett extremvinterklimat i Norden och här lämpar sig inte sådana däck på grund av våra skiftande temperaturer.
Så till kostnaderna. Hur mycket pengar ska man lägga på däck egentligen?
– Det beror på hur man värderar sin säkerhet. Jag själv vill inte tumma på säkerheten utan väljer premiumdäck. Jag tycker man ska välja det säkraste man kan ha för sin egen och sin familjs skull. Man ska veta att när det gäller vinterdäck så får man vad man betalar för, förklarar Michael.
Källor: Trafikverket, Pirelli