ÄR EN HYBRID BÄTTRE FÖR MILJÖN?

Förare som vill köpa en ny bil har en fråga i huvudet som kan vara svår att besvara: Vilken miljöpåverkan har en hybridbil jämfört med en vanlig bensin- eller dieselbil?

Många av oss kan förstå att en fullhybrid – som inte behöver laddas upp från elnätet – erbjuder fördelar jämfört med en vanlig bensin- eller dieselbil.

Möjlighet att framföras i ett närapå utsläppsfritt elektriskt läge. Detta är givetvis positivt i täta stadsmiljöer – eller, för den delen, alla miljöer. Och eftersom batteriet i en hybrid kan laddas upp när bilen saktar in kan elmotorn driva bilen vid vissa omständigheter, vilket gör metoden effektiv.

Men hur pass mindre inverkan har egentligen en hybrid jämfört med en jämförbar bensin- eller dieselbil? Läs för att ta reda på mer.

Kontrollera bilens miljöavtryck

Det är inte alla förare som vet att det är relativt enkelt att kontrollera en ny bils miljömässiga avtryck. I exempelvis Europa måste biltillverkarna skicka in varje enskild modell för certifiering för att modellen ska godkännas för försäljning.

Två tester utförs: WLTP-körcykel (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure, WLTP), som kompletteras av utvärderingsförfarandet faktiska körutsläpp (Real Driving Emissions, RDE). Syftet med båda dessa tester är att se till att bilen miljömässiga prestanda uppfyller EU:s minimigränsvärden.

Denna oberoende bedömning registrerar bränsleeffektivitet, koldioxidutsläpp (CO2), kväveoxid- (NOx) och partikelnivåer (PM) för vartenda nytt fordon, så att konsumenterna kan jämföra effektiviteten hos olika märken och modeller. Bilföretagen publicerar dessa siffror på nätet och i broschyrerna tillhörande deras modeller, och oberoende källor – allt från media till bilförsäljningssajter – delar också informationen.

De värden som de flesta förare vill veta handlar om bränsleeffektivitet – som vanligtvis uttrycks "kombinerat" i km per liter – och dess koldioxidutsläpp, detta eftersom det senare inte bara anger dess miljömässiga avtryck utan även påverkar bilens vägskatt samt – för dem som kör tjänstebil – dess förmånsbeskattning.

Vy bakifrån av Honda CR-V Hybrid parkerad i gatumiljö

Jämför äpplen med äpplen, päron med päron

Om du är i behov av en större familjebil – låt oss säga något SUV-liknande med komfortabelt utrymme för fem personer och ett bagageutrymme stort nog för familjens hund och annat – vore det missvisande att studera dess miljöinformation och jämföra denna med en mycket mindre bil som skulle kunna föranleda en massa kompromisser mellan dig och dina passagerare.

Hondas hybrider i siffror

Honda erbjuder två hybriddrivna bilar, CR-V och Jazz.

Bil
Modell
Bränsleeffektivitet
Utsläpp
Läs mer
Honda CR-V Hybrid

CR-V

Från 6,6 l/100 km
Från 151 g Co2/km
Vy snett framifrån av Honda Jazz Crosstar och Honda Jazz

Jazz & Jazz Crosstar

Från 4,5 l/100 km
Från 102 g Co2/km

Hybrider driver framtiden

Honda har redan förbundit sig till sina elektriska drivlinor. Ifjol accelererade Honda sin elektriska vision att samtliga företagets europeiska bilmodeller ska omfatta elektriska drivlinor, från år 2025 till år 2022. Tillsammans med splitternya Jazz och Honda e kommer ytterligare fyra modeller att lanseras för den europeiska marknaden under nästkommande tre år. Dessa omfattar ytterligare ett batteridrivet elfordon och ett antal hybridutrustade modeller.

Honda Hybrid-sortimentet
Honda Hybrid-sortimentet Denna övergång till eldrift kommer att avsevärt förändra vårt modellsortiment. Vår tvåmotors hybridteknik kommer att användas över hela modellsortimentet, och vi kommer dessutom att lansera ytterligare batteridrivna elprodukter på marknaden. Tom Gardner, Senior Vice President för Honda Motor Europe