Avtalet som gör servicen billigare när du köper ny bil

Honda Service Trygg heter avtalet som du kan köpa till när du köper en ny Honda. Avtalet innebär att du sparar cirka 50 procent på servicekostnader de första fem åren.

den 25 augusti 2019

Sedan drygt ett halvår finns möjligheten för dig som köper en ny Honda att teckna ett mycket förmånligt serviceavtal som knyts till bilen. Honda Service Trygg täcker alla servicetillfällen under bilens första fem år eller upp till 100 000 körda kilometrar.

– Bilens system indikerar när det är dags för service. Antalet servicetillfällen kan variera beroende vilken modell det är och även hur ägarens körsätt är, förklarar Lars Persson som är chef för eftermarknaden på Honda i Sverige och som varit med att ta fram avtalet.

Avtalet täcker allt planerat underhåll, exempelvis byte av olja och oljefilter, som är den vanligaste servicen som görs på en bil. Den servicen ligger till grund för motorns välbefinnande. Att ha rätt olja blir allt viktigare i och med de tuffare avgaskraven. Avtalet täcker även andra typer av service, till exempel kontroll av bromsledningar, bromsvätska, servostyrning och rostskyddskontroll. Dessutom ingår vägassistans under hela avtalstiden.

Varför då serva bilen på en Honda-verkstad? Jo, när du servar din bil på en Honda-auktoriserad verkstad innebär det en garanti att den blir rätt servad. Servicen utförs av specialutbildade tekniker som kan allt om din bil. Alla delar och vätskor som behöver bytas, till exempel motor- och transmissionsolja, är original som tagits fram och testats noga av Honda. De håller högsta kvalitet och passar helt enkelt perfekt till just din bil. Auktoriserad Honda-service betalar sig också den dagen du vill byta bil. En fullstämplad servicebok från en auktoriserad verkstad ger din bil ett högre andrahandsvärde vid försäljning eller inbyte.

Honda Service Trygg kostar 8 700 kr och tecknas när du köper bilen eller senast en månad efter att den blivit registrerad (eller att du kört max 1 500 km). Så det gäller alltså att passa på när köpet görs.

– Vi beräknar att kunden sparar cirka 50 procent i genomsnitt och det är lågt räknat egentligen. Avtalet följer med bilen och borgar för trygghet både för första ägaren och efterkommande ägare. Många byter bil idag efter tre år, säger Lars.

Honda har, för enkelhetens skull, valt att tills vidare lansera Honda Service Trygg för samma pris oavsett vilken Honda-modell du köper. I grunden är det nämligen i stort sett samma typ av service som behövs oavsett bilmodell.

– Avtalet är mycket populärt, cirka 60 procent tecknar det trots att vi inte haft det så länge eller gjort några stora kampanjer för det. Det är inte så konstigt för det är en bra produkt. Avtalet är direkt värdehöjande och ger kunden stor trygghet och stora ekonomiska fördelar, säger Lars.

Normalt slitage, till exempel på bromsbelägg, vindrutetorkare och däck täcks inte av avtalet, vilket är förståeligt eftersom körstil och sträcka, och därmed slitage, varierar från förare till förare. Inte heller om det behövs extra underhållsarbete eller justeringar som inte är specificerade i bilens servicebok.


Mer om Honda e