Att köpa och köra elbilar ökar i popularitet. Med över en miljon elfordon och hybrider på vägarna i Storbritannien i augusti 2023 befinner sig branschen vid en elektrifierande vändpunkt. Detta går hand i hand med en förnyad vision för hållbarhet inom bilbranschen och ett fast fokus på att minska koldioxidutsläppen globalt.
Om du skräms av tanken på att byta ut din bensin- eller dieselbil och växla till el så är du inte ensam. Men den goda nyheten är att för de flesta av oss är det inte så svårt att byta till en elbil och lära sig att köra den – och du kanske bara älskar fördelarna det ger.
Typer av elbilar
Det finns tre huvudtyper av elfordon: Helt eldrivna batterifordon (BEV), laddhybrider (PHEV) och fullhybridfordon (e:HEV).
Batteridrivna fordon (BEV):
På helt elektriska fordon som Honda e och e:Ny1 drivs hjulen av en elmotor (eller flera motorer i vissa bilar).
När det gäller hur elbilar fungerar är det relativt enkelt. Elektriciteten som driver motorn kommer från ett litiumjonbatteri och därför är dessa bilar kända som batteridrivna fordon. Batteriet laddas genom att anslutas till elnätet när bilen är parkerad.
Det innebär att du kan ladda bilen medan du fyller på med energi i magen, eller gör ditt dagliga arbete, vilket gör elbilar otroligt bekväma att köra.
Laddhybridfordon (PHEV)
Om du letar efter ett flexibelt alternativ, kombinerar bilar som CR-V drivlinor för bränsle och elektriska batterier. Det elektriska batteriet ger dig smart bränsleeffektivitet, medan förbränningsmotorn backar upp det med extra kraft och laddning när du är i rörelse.
Är du nyfiken på hur dessa system samverkar för att driva laddhybriderna? Utforska tekniken bakom bilarna.
Helhybridfordon (eHEV)
Dessa fordon kallas även självladdande hybrider och använder en förbränningsmotor, en elmotor och ett batteri. De drivs med el på korta resor, vilket resulterar i minskade utsläpp och lägre bränsleförbrukning.
Både batteriet och motorn kan leverera energi till elmotorn för att driva fordonet. Det smarta är att eHEV-fordon kan själv-laddas med energi som produceras genom bromsning eller körning, vilket avlägsnar behovet av att ladda dem med en kabel.
Köra elbil
Om du inte är bekant med elbilar är det naturligt att fråga hur man kör elbil. Men sanningen är att skillnaderna inte är så stora. Du behöver inte en annan typ av körkort och du behöver inte lära dig något nytt. Faktum är att det mesta av EV-körupplevelsen kommer att vara ganska bekant. Om du har kört en bil med förbränningsmotor med automatväxellåda kommer ett el- eller hybridfordon att kännas väldigt likt.
• Den största skillnaden märker du när du startar bilen. Du hör inte startmotorn och motorn gå igång som du skulle göra i ett bensin- eller dieselfordon. Faktum är att du förmodligen inte kommer att höra någonting alls – men du kommer att se instrumentpanelens instrument tändas.
• En enkel växelspak, som den i en bil med vanlig automatlåda använder du för att välja Drive och sedan – när du trycker ner gaspedalen – kör bilen iväg med elektrisk kraft, nästan helt tyst. Elbilar är ofta mycket tysta vid låga hastigheter. Faktum är att vissa elbilar avger konstgjorda ljud upp till ca 19 km/h, bara för att varna fotgängare.
• Du behöver aldrig oroa dig för att din elbil ska tjuvstanna – ytterligare ett plus! Glöm att gå igenom växlarna manuellt, eftersom elbilar ger mjuk och sömlös acceleration. I en hybrid startar bensinmotorn automatiskt när det behövs, och växellådan är automatisk.
Regenerativ bromsning och enpedalskontroll
Du kommer att se dessa funktioner i praktiken i batteridrivna elfordon och hybridbilar. När du kör elbil kan du minska trycket på gaspedalen för att reglera kraftflödet till motorn. När bilens rörelseenergi tar över börjar hjulen att dra runt motorn, som nu blir en generator och skickar tillbaka elektricitet till batteriet för användning senare. Detta ger motstånd vid hjulen, vilket saktar ner bilens hastighet.
Genom att använda gaspedalen försiktigt kan du kontrollera bilens hastighet utan att behöva använda bromsarna alls. Så vid stadskörning, till exempel, kan du istället för att ständigt växla mellan gas och broms när väg- och trafikförhållanden förändras, bara variera trycket på gaspedalen så följer bilens hastighet efter.
Med regenerativ bromsning tar effektiviteten blickfånget. När du saktar in absorberas rörelseenergin av batteriet för ännu högre räckvidd.
Om du vill lyfta din körupplevelse med el- och hybridbilar med dessa toppmoderna körteknikalternativ kan du lära dig mer om regenerativ bromsning idag.
Ladda en elbil
Osäker på hur du hanterar och laddar din elbils batteri? Här är några tips som hjälper dig:
• Du kan ladda ett batteridrivet elfordon hemma genom att ansluta till ditt hushållsnät. Det tar cirka 16 timmar att nå full laddning, eller bara sex timmar om du installerar en laddstation hemma – men tänk på att laddningstiderna kan variera beroende på bilen.
• Dessutom installerar allt fler företag laddanläggningar för anställda, så att du kan ladda medan du arbetar. Det är bäst att tänka på att ladda en elbil som om du skulle ladda din telefon. Vanligtvis laddar du den när den inte behövs – till exempel över natten – så att den är fulladdad på när du går ut nästa dag.
• Det finns mer än 35 000 laddningsplatser över hela Storbritannien på alla möjliga platser från stormarknader och rastplatser till National Trust-anläggningar som du kan hitta med hjälp av en karta över laddningsplatser.
• Laddningsplatser vid stormarknader och parkeringar är ofta gratis.
• Snabbladdare som finns på platser som större motorvägsrastplatser erbjuder betalning med telefonappar eller särskilda kort och det blir allt vanligare att man kan betala med ett vanligt kontaktlöst kredit- eller betalkort.
*Faktiska laddningstider kan variera beroende på olika faktorer: inklusive ålder, typ, laddningskapacitet, skick och temperatur för laddningsenheten och batteriet, max laddningshastighet för fordonet och laddningspunkten, startladdning och miljöförhållanden såsom utomhustemperaturen vid användningsstället och strömstyrkan och spänningen som är tillgänglig på laddningsplatsen. Laddningstiderna kan vara längre vid lägre temperaturer och om batteritemperaturen aktiverar skyddsmekanismer. Du kan bara ladda ett fordons batteri med den maximala laddningshastighet som fordonet klarar. Till exempel, om ditt fordons maximala laddningshastighet är 7 kW, laddar du inte snabbare genom att använda en 22 kW laddningspunkt. Tiden det tar att ladda kommer också att begränsas av den maximala laddningshastigheten för den laddningsplats du använder. Även om ditt fordon till exempel kan laddas med 11 kW, laddas det bara med 7 kW på en 7 kW-laddningsstation.
Ladda hybridfordon
Hybridfordon är enkla att använda eftersom de självladdar med en generator som drivs av förbränningsmotorn. Om det finns bränsle i tanken kan bilen ladda sitt batteri. Assistansen från elmotorn och batteriet förbättrar effektiviteten hos en hybrid, vilket innebär låga driftskostnader. Det betyder mindre tid på tankstationer och mer tid att göra det du vill göra.
Få ut det mesta av en elbil
Om batteriet tar slut i ett batteridrivet elfordon kommer det, precis som en bensin- eller dieseldriven bil som får slut på bränsle, att stanna. Det finns några saker du kan göra för att maximera räckvidden när du kör elbil:
• Ladda innan du ger dig ut på din resa.
• Undvik hård acceleration eftersom detta kräver mer energi. Mild acceleration är mer energieffektivt.
• När det är möjligt, låt bilen sakta ner genom att bara släppa upp gaspedalen istället för att använda bromsarna.
Genom att lätta på trycket på gaspedalen kan bilen fånga upp en del av den förlorade energin och omvandla den till elektricitet som skickas till batteriet för att användas igen senare.
• Förutse förändringar i väg- och trafikförhållanden och kör därefter.
Om du till exempel kan se att ett trafikljus längre fram slår om till rött, kör inte fram hela vägen och bromsa tvärt. Släpp istället upp gaspedalen tidigt och sakta ner gradvis – om du planerar det tillräckligt bra kanske du inte behöver stanna alls.
• Planera din resa så att du vet var du behöver ladda när du är ute på längre resor.
En annan stor fördel med en elbil är att du kan ladda upp innan din resa. Du har alltid det maximala nollutsläppsintervallet tillgängligt varje gång du ger dig av – till skillnad från en bil med förbränningsmotor där du nästan alltid åker iväg med tanken endast delvis full.
Så att byta från bensin eller diesel till en elbil är inte ett så stort steg som vissa tror. Elfordon är tysta, bekväma och erbjuder låga utsläpp och låga driftskostnader – så det är lätt att se varför de blivit så populära.
Hondas vision för framtidens fordon är fokuserad på att skapa en utsläppsfri värld samtidigt som den tillhandahåller en glädjefylld upplevelse för elfordonsförare.
Ta reda på allt om vårt utbud av elbilar idag.
Vanliga frågor och svar
Kan man få tjuvstopp i en elbil?
Kort sagt - nej. Tack vare automatväxellådan är det sömlöst och enkelt att köra elbil. Batteriet hanterar drivlinan och det finns ingen anledning att tänka på problem som tjuvstopp i en elbil, eftersom det inte finns någon koppling eller växel att oroa sig för.
Kan du skjuta på en elbil?
En urladdad elbil kan bara skjutas på om den har en neutralväxel, som Honda e. Det kan vara till stor hjälp om batteriet skulle laddas ur vid ett olyckligt tillfälle.
Hur fungerar backväxeln i elbilar?
När du kör elbil kan det finnas vred eller strömbrytare för att lägga i backväxeln. Detta handlar mer om att bekanta sig med systemet eftersom elbilar inte har en växelbaserad transmission. Internt kommer den batteribaserade drivlinan att köras bakåt vilket gör att bilen kan backa.
Hur kör du elbil på motorväg?
Det är ingen större skillnad att köra en elbil på en motorväg jämfört med ett traditionellt fordon med förbränningsmotor. Upplevelsen är i allmänhet densamma som att köra en bensinbil med vanlig automatväxellåda, med några få undantag som den känsligare accelerationen i elfordon.
Är det likadant att köra elbil som att köra automat?
Med endast gas och bromspedal i elfordon är körupplevelsen i stort sett densamma som i ett automatväxlat fordon med förbränningsmotor, ja. Ur ett tekniskt perspektiv är det skillnad, eftersom det inte finns någon växellåda att tala om, men körningen är väldigt lik.
Varför har elbilar bara en växel?
En vanlig missuppfattning på grund av deras likhet med automatväxlade bilar är att elbilar inte har några växlar att tala om. I själva verket har de en eller flera elmotorer som svarar på gaspedalen genom att skicka en proportionell elnivå till drivlinan.
Har elbilar neutralväxel?
I praktisk användning har de flesta moderna elbilar ett "neutralt tillstånd" där det går att knuffa och styra elbilen manuellt. Detta är inte precis en neutralväxel, eftersom elbilar inte har en växelbaserad växellåda. Vissa elbilar, som Honda e, har dock en neutralväxel.