Nya Civic Diesel imponerar

Med fantastiskt låga förbrukningstal på ned mot 3,4 l/100 km och lika låga utsläppssiffror av koldioxid på 91 g/km är vår nya 1,6-liters i-DTEC dieselmotor en studie i effektivitet. Allra störst intryck gör dieseln för att den går så tyst och friktionsfritt. Det är ingen slump, mycket arbete ligger bakom den nya motorn.

den 20 mars 2018

När den nya halvkombin Honda Civic lanserades för ett år sedan var det med våra nyutvecklade 1,0- och 1,5-liters i-VTEC bensinmotorer. Våra utvecklingsingenjörer har lagt all sin kraft på att utveckla Hondas nya, supereffektiva fyrcylindriga dieselmotor. Nu är den här och finns tillgänglig för halvkombin Civic 5D och till sommaren även för sedanmodellen Civic 4D.

Teknikens Världs reporter Peo Kjellström är lyrisk över nya Civic Diesel. Bland annat säger han att ”Det här är den bästa, tystaste och mest vibrationsbefriade dieselmotor jag någonsin kört. Klassledande helt enkelt. Du kan läsa hela hans text här.

Den befintliga och redan effektiva 120-hästars 1.6 l i-DTEC med vridmoment på 300 Nm var utgångspunkten. Honda har skapat nya produktionsprocesser och använt nya material för att åstadkomma en uppgraderad dieselmotor som både förbättrar kördynamiken, minskar friktionen och sänker utsläppsnivån.

Ett av huvudmålen för utvecklingsteamet var att skapa en dieselmotor med samma låga mekaniska friktion som i en bensinmotor. Med så kallad platåslipning i två steg minskar friktionsytan mellan kolvar och cylindrar. Lägre friktion ger lägre förbränningstryck, vilket i sin tur ger lägre bränsleförbrukning. De flesta motordelar är gjutna i aluminium för låg vikt. Aluminiumkolvarna har dock bytts ut mot smitt stål. Det minskar kylförlusten och gör att topplocket kan vara tunnare och lättare.

Nya 1,6-liters i-DTEC-motorn kombineras med den mycket precisa, sexväxlade manuella växellådan. Topphastigheten är 201 km/h med en acceleration på 9,8 sekunder från 0 till 100 km/h. Bränsleförbrukningen ligger på imponerande 3,4 l/100 km för sedanmodellen och 3,5 l för halvkombin vid blandad körning. Utsläppsnivån av koldioxid ligger på 91 g/km för Civic 4D och 93 g/km för Civic 5D.

Det tål att upprepas att tionde generationen av Honda Civic har genomgått ett mycket omfattande förbättringsprogram, ett av de största inom Honda faktiskt. Civicen har fått ett väldigt sportigt och dynamiskt utseende som kombineras med mycket praktiska och klassledande kupé- och bagageutrymmen, smart instrumentering och modern infotainment-utrustning (Honda CONNECT) samt ett stort antal säkerhetsfunktioner (Honda SENSING) som gör färden trygg och bekväm. Bilen är lägre, bredare och längre än tidigare modell och med en extremt aerodynamiskt utformad kaross ser den inte bara cool ut, den levererar sann körglädje, stabil styrning och låg bränsleförbrukning.

Honda Civic 1.6 i-DTEC 5D finns tillgänglig i Sverige från april och kostar från 211 900 kronor.

 

Mer om Civic 5-dörrars

Mer om Civic 4-dörrars