NSX – en drömbil för många

Redan 1984 började Hondas planer på att utveckla sin första supersportbil. Första generationen av Honda NSX blev legendarisk.

den 14 april 2020

Honda presenterade den första generationens NSX på bilmässan i Chicago 1989, och började säljas 1990. Supersportbilen konstruerades av ett team lett av chefsdesignern Masahito Nakano och chefsingenjör Shigeru Uehara. Den avancerade aerodynamiska designen var inspirerad av ett F-16 stridsflygplan och den legendariske Formel 1-föraren Ayrton Senna bidrog också med synpunkter. NSX var världens första massproducerade bil med en kaross gjord helt i aluminium.

Bilen var tvåsitsig, hade en mittmonterad 3,0-liters V6-motor och femstegad växellåda som 1994 kompletterades med en fyrstegad automatlåda. Bilen fick massor med publicitet när den släpptes, inte minst för att det var en så välbyggd och funktionell supersportbil som kunde köras varje dag, inte bara stå i ett garage i väntan på nästa banrace. NSX stod för New, Sportscar och Unknown world – X:et är taget från den matematiska symbolen X som står för något okänt. Bilen byggdes vid Tochigi-fabriken i Japan från 1990 till 2005. I USA såldes den under namnet Acura NSX.

Konceptet för andra generationen NSX visades upp 2012. Därefter följde intensiva år för att få fram produktionsmodellen. År 2016 lanserade Honda så hybridsupersportbilen NSX, ritad av danskättade Michelle Christensen, som med sitt team vid Hondas forsknings- och utvecklingscenter i Torrance, Kalifornien, fått fram en modell med exotiskt utseende. Bilen fick en längsgående, mittmonterad twin-turbo V6:a på 3,5 liter, kompletterad med tre elmotorer. Två av dem ingår i fyrhjulssystemet, Sport Hybrid-AWD, som bilen är försedd med. Tillsammans levererar de fyra motorerna upp mot 600 hästkrafter. En niostegad dubbelkopplad halvautomatisk växellåda sköter kraftöverföringen. Bilen tillverkas på Hondas fabrik i Ohio, USA. NSX har bytt betydelse med den nya modellen. Nu står bokstäverna för New Sports Experience.

Läs mer om NSX