På showen pratade Honda Motors vd Toshihiro Mibe om den slogan som Honda har idag: The Power of Dreams – How we move you, som bygger på två bärande idéer: dels passionen att förverkliga medarbetarnas drömmar, dels konceptet mobilitet. Hela mässan i Tokyo handlar om mobilitet och Honda har hela tiden handlat om att hjälpa människor att röra och transportera sig. Det började med motorcyklar och idag utvecklar Honda en mängd fordon och transportmedel, allt från motorcyklar och bilar till flygplan, motorer till båtar och andra spännande fordon.
I förra numret av vårt nyhetsbrev skrev vi om en mängd olika koncept som Honda presenterade i sin monter på den japanska mässan. En riktigt spännande nyhet för den som gillar Honda-bilar och som vi inte hade med då är Prelude-konceptet. Äldre Honda-förare kanske minns Honda Prelude, en tvådörrars kompakt sportcoupé som Honda producerade från 1978 till 2001 i hela fem generationer.
Prelude är tillbaka
Namnet Prelude är alltså tillbaka, i en sjätte generation. Prelude återvänder i och med det nya modellkonceptet som presenterades på mässan. Honda har alltid varit engagerad i att skapa sportiga fordon. Denna modell kommer att bli upptakten till Hondas framtida sportmodeller och kommer att ärva körglädjen och skicka den vidare in i den fullfjädrade elektrifierade framtiden. Prelude-konceptet är en specialsportmodell och med det strömlinjeformade utseendet lär den erbjuda en otroligt spännande körupplevelse. Precis som tidigare Prelude-modeller visar konceptet en tvådörrars kompakt coupémodell med särpräglat sportiga kurvor och linjer.