Honda tänker längre än till bilen

Fordonsindustrin är på väg in i skiftet från produktion av bilar med enbart förbränningsmotorer till elektrifieringen av alla bilmodeller. Men för att alla dessa elbilar ska kunna laddas behövs en helt ny infrastruktur, något Hondas ingenjörer tänkt på.

den 1 april 2019

År 2025 ska samtliga bilar som Honda säljer i Europa ha elektrifierade drivlinor, det vill säga innehålla hybridteknik eller också vara helt eldrivna. På motormässan i Genève visade Honda upp e Prototype, förhandsversionen av den första batteridrivna och massproducerade elbilen för den europeiska marknaden.

För att du ska kunna ladda din elbil på ett smart och enkelt sätt har Honda skapat det dubbelriktade laddningskonceptet Power Manager som första gången visades upp på motormässan i Frankfurt 2017. Med Power Manager laddar du din bil hemma men du kan även föra tillbaka ström till huset och elnätet när bilen inte behöver laddas. En kommersiell produkt håller på att utvecklas och ska kunna lanseras under de kommande åren. Hondas ambitioner är att skapa en familj med energihanteringsprodukter och tjänster för den europeiska marknaden.

Ytterligare ett steg mot en ny infrastruktur är att Honda på Genève-mässan tillkännagav två nya samarbeten. Ett med Moixa, ett företag som utvecklar en molnbaserad tjänst som kopplar ihop strömlagringsenheter inklusive elbilar med det allmänna elnätet. Tjänsten använder sig av artificiell intelligens och maskininlärning för att optimera eldistributionen. Ett annat samarbete inleds med Ubitricity, ett företag som utvecklar bärbara elmätare som kan kopplas mellan en elbil och en lyktstolpe. På så sätt skapar man tekniskt förenklade och billigare laddningspunkter i samhället.

Mer om Moixa

Mer om Ubitricity