Nu är det klart att Honda Sverige blir ny sponsor och Officiell Bil till Svenska Innebandyförbundet.
Innebandy är den största inomhussporten i Sverige sett till antalet licensierade spelare. Sporten visar en stadig tillväxt och har blivit den nya förstaidrotten för många unga. Runt 70 procent av alla licensierade spelare är 16 år eller yngre. På seniorsidan finns världens bästa liga i Sverige och det svenska landslaget är ständig kandidat till världsmästartiteln.
För Honda Sverige är det naturligt att stötta denna expansiva idrott. Det finns ingen annan bollsport som genom tiderna har haft en så brant stigande utvecklingskurva som innebandyn.
– Vi gillar att det är en lättillgänglig sport för alla åldrar, från knatteligan till seniorverksamheten. För Honda väger det tungt att stötta barn- och ungdomsidrotten, dessutom i en sport som engagerar många. Innebandy är en förhållandevis billig sport som gör att fler har råd att idrotta, vilket är mycket viktigt för folkhälsan, säger Hondas Sverigechef Jonas Lindow.
– Hondas verksamhet präglas av nyfikenhet, öppenhjärtighet och nytänkande. Något som verkligen rimmar bra tillsammans med Svensk Innebandy. Samarbetet bygger på att Honda bland annat ska tillhandahålla bilar till såväl den vardagliga verksamheten som arrangemang och aktiviteter av olika slag, säger Svenska Innebandyförbundets generalsekreterare Göran Harnesk.
Honda Sverige och Svensk Innebandy har som ambition att inleda ett långsiktigt samarbete som sträcker sig över VM 2014 vilket medför att första året kontinuerligt kommer att utvärderas för att möjliggöra ett optimalt samarbete på sikt.
– Vi ser på samarbetet ur ett långsiktigt perspektiv. Svensk Innebandy är duktigt på att marknadsföra sig och att ständigt hitta nya utvecklingsmöjligheter. Honda ser stora möjligheter i att stödja sporten och möta dess utövare och supportrar runt om i Sverige, säger Jonas Lindow.