Honda fortsätter utveckla bränslecellstekniken
Honda fortsätter satsa på sin avancerade bränslecellsteknik som används i den vätgasdrivna bilen Honda Clarity FCEV. En ny CR-V med FCEV-teknik lanseras 2024.
Vätgas och elektricitet har stor potential att bidra till att vi når koldioxidneutralitet. Med nästa generations bränslecellsystem som utvecklas tillsammans med General Motors (GM), kommer Honda att sikta på att mer än fördubbla hållbarheten och minska kostnaden till en tredjedel. När dessa mål har nåtts kommer Honda att fortsätta sin grundläggande forskning om framtida bränslecellteknologier för att fördubbla hållbarheten igen och halvera kostnaden från den tidigare sänkta nivån.
Bygger på CR-V
Under 2024 kommer Honda i Nordamerika och Japan att lansera en FCEV-modell, utrustad med nästa generations bränslecellsystem, som utvecklats tillsammans med GM. Trots att kostnaden och hållbarheten anses vara typiska utmaningar för utbredd användning av bränslecellsystem, kommer detta nästa generations bränslecellsystem att minska kostnaden till en tredjedel jämfört med bränslecellsystemet i 2019 års Honda Clarity Fuel Cell.
Modellen kommer att bygga på CR-V som introducerades i Nordamerika förra året och utrustas med nästa generations bränslecellsystem. Utöver fördelarna med FCEV-bilar, som långdistanskörning med kort tankningstid, kommer den helt nya FCEV-modellen att ha en laddfunktion så att den kan laddas hemma.
Honda har identifierat fyra huvudområden för användning av bränslecellsystemet: fordon med bränsleceller (FCEV), kommersiella fordon, stationära kraftverk samt gräv- och lastmaskiner, och kommer aktivt att samarbeta med andra företag.
Honda bedriver forskning om tunga lastbilar med bränsleceller tillsammans med japanska Isuzu Motors och testar även kommersiella lastbilar med nästa generations bränslecellsystem i samarbete med kinesiska Dongfeng Motor Group.
Säljer tekniken
I mitten av 2020-talet kommer Honda att börja sälja sitt bränslecellsystem. Cirka 2 000 enheter förväntas kunna säljas per år. Planen är att utöka försäljningen i etapper. Målet är att öka försäljningen till 60 000 enheter under 2030, och till några hundra tusen enheter om året under senare delen av 2030-talet.
Honda har en stark tilltro till vätgas som energikälla, inte minst för fordon. Genom att omvandla energi från förnybara källor, exempelvis vindkraftverk och solcellsanläggningar, till vätgas, görs energisystemet mindre känsligt för väder- och säsongsvariationer.
För att bränslecellssystem ska bli populära behövs en välutvecklad infrastruktur för vätgas. Honda deltar aktivt i utbyggnaden av tankstationer i Japan och Nordamerika via samarbeten med Japan Hydrogen Station Network Joint Company respektive Shell och FirstElement Fuel.