HONDA E – ENKEL ATT TYCKA OM

Det är den perfekta stadsbilen för dig som gillar modern, stilren design, de allra senaste tekniska finesserna och som samtidigt tycker det är viktigt med sann körglädje.

den 27 februari 2020

Gillar du att folk tittar beundrande på dig i trafiken så gör Honda e dig inte besviken. Den liknar ingen annan bilmodell på marknaden. Kombinationen av cool retrodesign med futuristisk high-tech är verkligen lyckad. Många tycker den yttre designen gör bilen söt, charmig och med sina runda strålkastare påminner modellen inte så lite om den allra första generationen av Honda Civic från 1972. Infällda dörrhandtag och nätta sidokameror istället för backspeglar bidrar till den rena profilen. De ramlösa fönstren förstärker det avskalade intrycket ytterligare. Inte ens antennen sticker ut – den är inbyggd i den övre delen av bakrutan.

Till skillnad från många andra biltillverkare har Honda inte tagit en befintlig modell och elektrifierat den med allt vad det innebär i kompromisser och nödlösningar. Istället är Honda e byggd helt från grunden för att fungera perfekt i en modern stadsmiljö. Stor vikt har lagts vid att bilen ska vara enkel och kul att köra tack vare dess låga tyngdpunkt och jämna viktfördelning samt utmärkta fjädringssystem. Bilen är bakhjulsdriven, har fantastiskt goda köregenskaper och ett stabilt väggrepp i såväl kurvor som på motorväg.

Batteriets storlek har anpassats till vad bilen är optimerad för – stadskörning och kortare pendlingsavstånd. De flesta förare kör faktiskt bara sträckor på max 40 km. Det högeffektiva batteriet med en kapacitet på 35,5 kWh ger en räckvidd på 222 km och går att snabbladda upp till 80 procent av sin kapacitet på bara en halvtimme. Fullt tillräckligt för den normala vardagskörningen till jobbet, affären och fritidsaktiviteterna alltså. Ett unikt värmeregleringssystem optimerar dessutom batteriets räckvidd i höga och låga temperaturer.

Det är en kompakt bil som mäter 3 895 mm i längd. Det gör den extremt lättkörd i stadsmiljö där det kan vara trångt och bökigt att ta sig runt. Inte minst kommer du att ha nytta av den imponerande svängradien på bara 4,3 meter. Och den automatiska parkeringshjälpen – släpp ratten och Honda Parkeringspilot letar upp en lämplig plats och styr sedan själv in bilen på parkeringsplatsen! Fyra kameror och tolv sensorer gör detta möjligt. Parkeringspiloten är standard i Honda e Advance.

Vi lämnar den smäckra och annorlunda yttre designen samt de goda köregenskaperna och tar en titt på interiören som även den imponerar. Diskreta moderna material skapar en känsla av att du sitter i ett vardagsrum eller en lounge. Här finns plats för fyra personer. Klädseln påminner om sofftyg och träliknande paneler ger ett varmt, ombonat intryck och förstärker premiumkänslan. Trots bilens kompakta yttermått känns interiören luftig. Den breda panoramavindrutan ger god sikt. Torkarbladen skymmer inte sikten eftersom de är dolda.

Här finns smart förvaring för mobiltelefoner, muggar och större vattenflaskor liksom goda anslutningsmöjligheter, vilket inkluderar HDMI, 12 V ström, AC-uttag och två USB-portar fram och två bak. Spotlights i taket ovanför passagerarnas huvud bidrar ytterligare till den sofistikerade känslan.

De fem digitala skärmarna som sträcker sig från dörr till dörr ger ett högteknologiskt intryck och tillgång till massvis med finesser. Instrumentdisplayen visar viktig fordonsinformation såsom körläge, säkerhetsfunktioner och laddningsstatus. Istället för utstickande sidospeglar finns två skärmar i respektive ände av instrumentpanelen där sidokamerorna ger bättre sikt än traditionella backspeglar. Den största ytan av den digitala instrumentpanelen utgörs av två LCD-skärmar med pekfunktion. Här har föraren och passageraren bland annat tillgång till navigeringshjälp, infotainmentfunktioner och sömlös integration med Apple CarPlay eller Android Auto. De olika funktionerna kan till och med byta plats genom att man trycker på en knapp eller sveper med fingret. När fordonet är parkerat och du till exempel snabbladdar bilen kan du koppla in ditt Nintendo och använda skärmarna för att spela en omgång – eller se på en film.

Artificiell intelligens används i Hondas personliga assistent som styrs via röstkommandon. Genom att säga ”OK Honda” följt av en fråga eller instruktion aktiveras Hondas personliga assistent. Via sammanhanget förstår den vad du vill göra, och tack vare maskininlärning blir tekniken allt bättre med tiden på att förstå din röst, vilket gör det lättare att leverera mer korrekta svar. En annan smart funktion är appen My Honda+ som du laddar ned till din smartphone. Via appen kan du sätta igång batteriladdningen på distans och du kan också få meddelande när den är klar. Det går även att schemalägga laddningen. Vidare går det att ställa in önskad temperatur i kupén och avfrostning av fram- och bakruta. My Honda+ innehåller också säkerhetsfunktioner, till exempel så varnas ägaren om bilen rör sig utanför ett visst område som man själv ställer in. Honda e går att komma åt via en digital nyckel som gör att bilen kan låsas eller låsas upp på distans via din smartphone.   

Honda e ligger i teknisk framkant av vad som går att köpa idag i den här prisklassen. Den känns lyxig och är en riktig livsstilsbil. Och den är lika kul att köra som att se på. Honda e går att privatleasa från 3 695 kr. Erbjudandet gäller t o m 31/3 2020. Priset är beräknat på Honda e Advance 399 950 kr.

Honda e kostar från 370 200 kr och går att beställa idag från din närmaste återförsäljare. De första leveranserna av Honda e Advance väntas till juni-juli.


Mer om Honda e

Läs mer om Honda e VIP provkörning