ÄR EN HYBRIDBIL DET RÄTTA FÖR MIG?

Med tanke på antalet hybridbilar som numera visas upp i utställningslokaler är tiden kanske inne att ta reda på om de passar just dina körbehov.

Fastän hybridbilar har funnits sedan millennieskiftet har de flesta förare ännu aldrig kört en. Därför har många av dem frågor kring vad som skiljer en hybrid från en diesel- eller bensindriven bil och undrar om en hybridmodell kanske skulle vara bästa valet för just dem i samband med deras nästa bilköp.

När tillverkarna betecknar en ny modell som en "hybrid" innebär detta att bilen till viss del är eldriven – att den kombinerar batteri, elmotor och, i vissa fall, en generator med en bensin- eller dieselmotor. Denna metod ger en effektiv bil som på bästa sätt uppfyller behoven hos miljontals förare. Så här fungerar det.

HEV-logotyp

Vad är en hybridbil?

En hybridbil är ett fordon som vanligtvis kombinerar en sedvanlig förbränningsmotor (vanligtvis bensindriven) med en elmotor. Elmotorn behöver inte laddas externt eftersom systemet är självladdande. Detta säkerställer att batteriet har en optimal laddningsnivå för rådande körförhållanden, varför det enda du behöver göra är att tillföra bränsle och låta den avancerade elektroniken sköta allting på ett smidigt sätt.

De kan vara ett bra val för förare som vill sänka bilens koldioxidutsläpp och samtidigt förbättra bränsleeffektiviteten. En hybrid bör inte förväxlas med en (plug-in) laddhybrid. Den senare kräver att föraren laddar upp batteriet via nätspänning i syfte att säkerställa att bilen blir så effektiv som möjligt.

Att förstå de tre olika hybridtyperna:

HEV (elektriskt hybridfordon): Ett hybridfordon som kombinerar en traditionell förbränningsmotor med ett elektriskt drivsystem för att uppnå en bättre bränsleeffektivitet eller prestanda, som exempelvis hos Honda CR-V. Denna variant kallas för en "självladdande hybrid": Elektrisk energi hämtas från system som exempelvis regenerativ bromsning, eller genom att använda förbränningsmotorn för att driva en elgenerator. Denna energi lagras i batterier redo att driva fordonets elmotorer vid behov.

PHEV (uppladdningsbart elektriskt hybridfordon): Ett elektriskt hybridfordon där batteriet kan laddas upp genom att ansluta det till ett externt eluttag via kabel eller via dess inbyggda motor och generator. Den elektriska energin appliceras på samma sätt som hos ett elektriskt hybridfordon av HEV-typ, men detta system gör det dessutom möjligt att ladda upp de elektriska batterierna separat, exempelvis under längre perioder av inaktivitet.

MHEV (elektriskt mildhybridfordon): Ett fordon med en förbränningsmotor utrustad med elmotor/generator som gör det möjligt att stänga av motorn när bilen rullar, bromsar in eller står still, och samtidigt starta om snabbt. Milda hybrider kan tillämpa regenerativ bromsning och viss servokraft till förbränningsmotorn, men de har inget helelektriskt driftläge.

Hur fungerar en hybridbil?

Den energi som samlas in och lagras i hybridbilens batteri kan användas på tre smarta sätt i syfte att säkerställa en maximal effektivitet:

Eldrift – I detta läge arbetar bilen med 100 procent elektrisk energi, vilket ger en smidig och tystgående drift. Detta läge medför samtliga fördelar med att köra ett elfordon, exempelvis ett direkt vridmoment som gör det möjligt för fordonet att förflytta sig snabbt och effektivt.

Hybriddrift – Vid en viss tidpunkt kan bensinmotorn komma att aktiveras och arbeta parallellt med elmotorn. Detta läge ger en optimal kraft och bränsleeffektivitet, och är perfekt för situationer då föraren exempelvis vill accelerera för att komma ikapp trafik.

Motordrift – Vid ännu högre hastighet tar förbränningsmotorn över helt och hållet och hybridmotorerna används inte längre. Detta är särskild praktiskt vid körning i högre hastighet, exempelvis på motorväg när bränsleeffektiviteten maximeras.

Ännu bättre är att de främsta hybridfordonen – till exempel nya Honda CR-V och Jazz – gör det möjligt för föraren att anpassa den mängd energi som regenereras när foten lyfts från gaspedalen, detta via växlingspaddlarna bakom ratten. Alternativt kan motorn också generera en laddning för batteriet och hålla det påfyllt efter behov.

Sofistikerad transmission och elektronik gör det möjligt för Hondas e:HEV-modeller att sömlöst växla mellan körlägena Eldrift, Hybrid och Motordrift i stort sett omärkt. Fortlöpande övervakning av körförhållanden och ögonblicklig respons skapar en mångsidig och trygg prestanda.

Eldrift ger en tyst motordrift utan utsläpp och låg till medelhög hastighet. Förutom hybridsystemet kan även föraren bestämma när detta läge ska användas, detta genom att trycka på EV-knappen. Vid hybriddrift laddar motorn batteriet medan elmotorn sköter driften, eller också samarbetar de båda. Vid motordrift – vanligast på huvudleder där högre hastigheter förekommer – tar bensinmotorn över och driver fordonet.

Bakre trekvartsvy av CR-V Hybrid

Hur långt kan en Honda Hybrid färdas?

Många förare vill ta steget bort från bensinmotorer, men vill samtidigt inte ha en elbil eftersom de måste kunna köra långa sträckor. Det är här som hybriden utgör en utmärkt kompromiss. CR-V Hybrid har en kombinerad bränsleförbrukning från 6,6 l/100 km, och nya Jazz börjar på 4,5 l/100 km.

 Främre trekvartsvy av CR-V Hybrid

Vid vilka körförhållanden är en hybridbil som bäst?

Förr påstods det att hybridfordon fungerade som bäst i stadsmiljö. Teknologiska framsteg har emellertid gjort hybriderna ytterst mångsidiga och lika praktiska på motorvägen som på vägen till och från skolan.

Honda-varianter

Vilken sorts bilar finns som hybrider?

Honda erbjuder sin CR-V-familje-SUV och den splitternya Jazz och Jazz Crosstar.