Nya Legend har allt och lite till

I Legend har Honda lyckats samla den allra senaste tekniken i en och samma modell. En del av de nya tekniska lösningarna kommer säkert att återfinnas i andra modeller från Honda men det dröjer ett antal år. Legend ligger i framkant av vad producenter inom den globala bilindustrin kan leverera i dag.

När ni får möjlighet att studera Legend lite närmare finns det skäl att uppmärksamma följande nyheter:

  • SH-AWD (Super Handling All-Wheel Drive) är Hondas nyskapande och effektiva fyrhjulsdrift som tillsammans med fordonsstabiliseringen VSA ger en exceptionellt behaglig körning. SH-AWD är det enda systemet för fyrhjulsdrift som fördelar ett maximalt vridmoment, inte bara mellan fram- och bakhjul, utan också mellan de båda bakhjulen.
  • AFS (Active Front lightning System) är det aktiva belysningssystemet för bättre sikt. När bilen svänger, vinklas den innersta belysningen med upp till tjugo procent, vilket minimerar de mörka partierna i förarens synfält. Systemet hämtar information från sensorer i styr- och fartsystemen och lyser upp en större del av vägbanan genom kurvan.
  • ACC (Adaptive Cruise Control) är en anpassningsbar farthållare. Förutom traditionell farthållarfunktione använder ACC en radar för att automatiskt justera hastigheten genom att antingen bromsa eller ge gas för att hålla lagom avstånd till fordonet framför.
  • CMBS (Collision Mitigation Brake System) är ett logiskt komplement till ACC. Ett system som förutsäger potentiella krocksituationer och reagerar för att förebygga dem. CMBS kan avgöra om avståndet till framförvarande fordon är för litet och genom varningssignaler uppmärksamma föraren. Om avståndet minskar ytterligare ger systemet en mer kännbar varning genom att aktivera bältessträckaren och bromsa lätt. Om olyckan verkar oundviklig aktiverar systemet kraftig bromsverkan och drar åt de främre bältena för att minimera skadorna vid en kollision.


Honda Legend belönades med titeln Årets Bil 2004/2005 efter introduktionen i Japan. Sedan har segertåget fortsatt till USA innan det 2006 är dags för premiär på den europeiska och nordiska marknaden.

Legend erbjuder en tilltalande kombination av lyxig komfort och sportighet. Inredningen är påkostad med skinnklädsel och smakfulla trädetaljer. Under motorhuven återfinns en 24-ventilers V6:a på 3,5 liter och 295 hk. SOHC VTEC-motorn är byggd helt i aluminium och har ett perfekt samspel med den femväxlade automatlådan.

I standardutförande ingår en ljudanläggning i världsklass med tio högtalare från Bose. För att understryka vikten av komfort är Legend utrustad med ett AudioPilot-system som neutraliserar vägljud, vind och andra störande ljud genom att sända ut en motverkande signal via ljudanläggningen.

Satellitnavigering, ljudanläggning och klimatkontroll kan styras med röstkommando och förstärker ytterligare bekvämligheten och säkerheten. Visst är det höjden av komfort att kunna fråga efter närmaste vägen till en bra restaurang och bli lotsad dit.

Monitorn för navigering har ytterligare en funktion och det är att visa informationen från backkameran när man som förare vill ha hjälp vid exempelvis fickparkering. I säkerhetstänkandet ingår även ett bluetooth-baserad mobilanvändning med handsfree-funktion placerad på ratten.

Dubbla krockkuddar, sidokrockkuddar och sidoskyddsgardiner är standard. Honda har kommit långt när det gäller fotgängarskydd. Legend har en säkerhetsmotorhuv som vid en eventuell olycka aktiveras på en millisekund och dras bakåt för att minska effekten på fotgängaren.

Så den som köper en Legend prioriterar inte bara sin egen och passagerarnas säkerhet. Även medtrafikanter omfattas av Hondas satsningar på en säkrare trafik.

Förutom de avancerade förarstödsystem för komfort och säkerhet som finns i europeiska Legend har Honda utvecklat ytterligare tekniska hjälpmedel. Dessa finns för närvarande ej i den europeiska versionen:

  • LKAS analyserar körfilen som bilen rör sig i med hjälp av en kamera i vindrutans överkant och korrigerar eventuella avvikelser genom signaler till styrningen. LKAS utnyttjar informationen från det radarsystem som även ACC använder sig av.
  • Det intelligenta systemet för mörkerseende (Intelligent Night Vision System) består av två infraröda kameror i stötfångaren. De hjälper föraren att se vägen, andra fordon samt fotgängare tydligare via en indirekt display på vindrutan.