Bilen har utvecklats med fokus på att fungera maximalt i stadsmiljöer. Den är kort och kompakt med ett kort överhäng så att den är enkel att manövrera i trånga utrymmen och smidig att parkera. Alla fyra hjul är försedda med oberoende fjädring för att ge en god stabilitet och mjuk körning. Delar i fjädringen är smidda i aluminium för att minska vikten.
Batteriet är hjärtat i en elbil. I Honda e är batteriet placerat under golvet, centralt i bilen, för att bilen ska vara så stabil och ha så låg tyngdpunkt som möjligt. Det högpresterande och kompakta litiumjonbatteriet är på 35,5 kWh, vilket ger en räckvidd på mer än 20 mil. Det kan snabbladdas upp till 80 procent på 30 minuter. Batteriet laddas via en AC-anslutning av typ 2 eller CCS2 DC-snabbladdare, vilket är de vanligaste standarderna för elfordon i Europa idag. Elmotorn har ett högt vridmoment och kraften levereras via bakhjulen, vilket ger god styrningsförmåga även vid hög acceleration. Batteripaketet är vattenkylt för att maximera batteriets effektivitet och laddningstillstånd.
Laddningsporten på Honda e sitter centralt i huven som gör det enkelt att ladda från båda sidor. Porten är utformad för att vara enkel att använda. Den har LED-belysning som visar laddningens status. Inne i bilen presenteras aktuell laddningsnivå på de två pekskärmarna.
Bilen har presenterats i fem färger: svart (crystal black pearl), grå (modern steel metallic), gul (charge yellow metallic), blå (crystal blue metallic) och vit (platinum white metallic).
Hittills har Honda fått in 31 000 intresseanmälningar. Du får nyheter före alla andra om Honda e om du anmäler ditt intresse. Det gör du här: https://www.honda.se/cars/new/coming-soon/honda-e/ev-register-interest/register-interest.html