Sidokameror standard på Honda e

Sidokameror ersätter konventionella sidospeglar på Hondas kommande elbil. Bättre aerodynamik och säkerhet är två av fördelarna.

den 27 maj 2019

Det system med sidokameror som vi sett på prototypversionen av Hondas första helelektriska bilmodell Honda e kommer att vara standard när bilen produceras. Kamerorna ersätter vanliga backspeglar och levererar bilder till två sextumsskärmar i var sin ände på instrumentpanelen i bilen.

Sikten bakåt förbättras väsentligt tack vare de nya kamerorna. Föraren kan välja mellan ’normal vy’ och ’vidvinkelvy’. Synfältet ökar och framförallt minskar döda vinklar med mellan 10 och 50 procent beroende på inställning. När föraren behöver backa visas hjälplinjer på sidospeglarnas skärmar.

De kompakta kamerorna minskar luftmotståndet med ungefär 90 procent jämför med konventionella sidospeglar, vilket ger en förbättring på cirka 3,8 procent för hela bilen. Vindbruset minskar också, speciellt i högre hastigheter.

Utseendemässigt gör de små kamerorna att bilen håller en modern, ren och enkel design. Kamerahusen är utformade så att vattendroppar inte hamnar på objektivet, som ytbehandlats för att stöta bort kvarvarande vattendroppar.

Ljusstyrkan på kupéns skärmar justeras automatiskt efter de ljusförhållanden som råder under bilfärden. Tack vare omfattande tester har Hondas utvecklingsingenjörer sett till att sidokamerorna ger överlägsen sikt i dåligt väder, svagt ljus och nattetid, utan att blända eller störande reflexer. Det ger föraren bättre överblick jämfört med vanliga backspeglar.

Produktionsversionen av Honda e kommer att presenteras i år. Är du intresserad av att få nyhetsmejl om Honda e anmäler du ditt intresse via nedanstående länk.


Mer om Honda e