Den nya versionen av NSX GT3 Evo (som tidigare hette NSX GT3) är resultatet av ett globalt samarbete mellan olika tekniska team. Bilen förväntas nå högre toppfart och få bättre köregenskaper tack vare den reviderade karossen som inkluderar ny främre splitter, diffusor och bakre stötfångare.
Nya turboaggregat har satts in för att ge gasreglaget bättre respons, ökad kontroll och bättre bränsleekonomi. Alla befintliga NSX GT3:or kommer också att uppgraderas. Nybyggda bilar har förbättrad hårdvara och kalibreringar för det låsningsfria ABS-systemet och en uppgraderad display och dataloggningsenhet för att öka effektivitet och förbättra förarens upplevelse.
De dubbelturboladdade V6-motorerna på 3,5 liter byggs tillsammans med tillhörande produktionsbilar på Anna Engine Plant i Ohio i USA. Chassit har sitt ursprung i Performance Manufacturing Center i Marysville, Ohio. Racerversionen byggs med samma specifikationer som för produktionsmodellen när det gäller block, cylinderhuvuden, ventilmekanism, vevaxlar, kolvar och smörjsystem. Specialanpassningar görs förstås för att bilen ska fungera som bäst på racerbanorna. Det innefattar en sexväxlad, sekventiell växellåda, state-of-the-art-chassi och aerodynamiskt paket, och det allra senaste inom säkerhetssystem enligt FIA-standard. Slutmonteringen av GT3 sker i Italien hos JAS Motorsport i Milano.
NSX GT3 gjorde debut i slutet av 2016. Sedan dess har bilen deltagit i några av världens klassiska GT-tävlingar, inklusive Daytona 24-timmars, Sebring 12-timmars, Petit Le Mans och FIA GT-världscupen i Macau. Bilen är en flerfaldig segrare i IMSA WeatherTech SportsCar Championships GTD-division. Den har vunnit Pirelli World Challenge och erövrade en plats på podiet i Blancpain GT-serierna i Asien. Bilarna har tävlat i ADAC GT Masters i Tyskland, Super GT i Japan och utvalda evenemang inom Intercontinental GT Challenge.