Modeller vi minns: Honda CR-V första generationen
Första generationen av Honda CR-V var en av modellerna som gjorde SUV-klassen så populär på 1990-talet.
Den första generationen av Honda CR-V introducerades i Japan i oktober 1995 men lanserades i Europa först 1997. Bilen byggde på samma bottenplatta som Civic. CR-V:n hade en 2,0-liters fyrcylindrig bensinmotor som gav 126 hästkrafter vid 5 400 varv. Den kunde fås med antingen tvåhjuls- eller fyrhjulsdrift, och med en femväxlad manuell växellåda eller en fyrstegad automatlåda.
Den hade en självbärande kaross och individuell hjulupphängning till skillnad från renodlade terrängbilar. Markfrigången var högre än en personbil. Det fanns ett uppfällbart litet fikabord mellan förarplats och passagerarplats samt ett löstagbart campingbord i bagageutrymmet. Baksätena kunde fällas ned.
Modellen hade den tidstypiska lite kantiga yttre designen och gav gott om utrymme på höjden interiört. Reservhjulet som var placerat på bakluckan blev ett tydligt kännetecken för modellen. Bagageluckan var tvådelad. Det räckte att öppna glasluckan om lätta saker skulle lastas, men det gick även att öppna hela bakdörren med reservhjulet.
Honda CR-V ses som urtypen för en stadsjeep samtidigt som den klarade sig bra på skogsvägar. Bilen blev väldigt populär hos husvagnsägare, hästmänniskor, jägare och friluftsälskande personer för sin rustika stil, goda egenskaper som dragbil och för dess köregenskaper på grusvägar och i halka. Första generationen producerades fram till 2001.