HR-V vinner SUV-test i Teknikens Värld
Helt nya Honda HR-V Hybrid besegrar Nissan Quashqai och Mazda CX-5 i en ny test i motortidningen Teknikens Värld.
För de flesta privatbilister gäller det att hitta en tilltalande, pålitlig och ekonomisk bilmodell som fungerar väl i vardagen. En som helst är pigg och lättkörd, med bra komfort och som inte är för dyr att vare sig köpa eller köra. Det handlar alltså inte om en bil som ska toppa varvrekordet på bana utan en som har gott om plats när det ska storhandlas på Ica Maxi och som kan transportera familjen i vardagens alla ärenden och aktiviteter. Så har testteamet på Teknikens Värld resonerat när de tog sig an att testa tre japanska SUV:ar i mellanklassen. Hondas helt nya HR-V Hybrid ställs mot Mazda CX-5 och Nissan Quashqai. Här presenteras de två sistnämnda som lagom crossover-modeller medan Honda HR-V beskrivs som att den ”bjuder på lite nytänkande och udda lösningar”.
Som vanligt är testerna utförda noggrant. Det mäts och jämförs. Alla tekniska fakta redovisas i tabell efter tabell. Pris, utrustning, prestanda, säkerhet och ekonomi vägs in till slutbedömningen. När alla avvägningar är gjorda står Honda HR-V som vinnare.
Lättkörd och pigg
Vad är det då som testpanelen tilltalas av i HR-V:n? Pigg, exakt styrning och fin balans nämns, liksom fin sikt framåt och att den är lättkörd samt enkel att handha. Hondas magiska säten får också pluspoäng.
Interiör och komfort får goda omdömen: ”Honda bjuder helt enkelt på det luftigaste vardagsrummet”, ”bilen är riktigt snygg invändigt” och ”knäutrymmet i Honda håller limousinklass”, sägs det bland annat. Man säger vidare att bilen är lätt att tycka om och att den har personlighet.
Det ekonomiska delprovet vinns överlägset av Honda HR-V: den är klart billigast av de tre bilarna, drar minst bränsle (5,4 l/100 km), har lägst skatt och har med marginal bästa förmånsvärdet. Milkostnad för de första tre åren om man kör 2 000 mil per år beräknas till 45,32 kr, vilket är nästan 35 procent lägre än närmaste konkurrenten Mazda CX-5. Det blir mycket pengar – mer än 30 000 kr – att spara varje år och som kan läggas på annat.
I slutbetyget sammanfattas intrycken så här: ”Honda är en kul krabat som bjuder på flera fiffiga lösningar. Segern tar den dock hem framför allt i kraft av att den bara kostar tre fjärdedelar så mycket att köpa, äga och köra som de andra”.