I Norge körs det fler elbilar per capita än i något annat land i Europa, och antalet elbilar ökar hela tiden på de norska vägarna. Det beror på att bensin- och dieseldrivna bilar beskattas hårt. Samtidigt får norska elbilsägare bland annat slopade vägtullar, gratis parkering och de kan använda bussfiler på vägarna. I praktiken blir alltså en elbil billigare att köpa än en bil som går på bensin eller diesel.
Den 9 maj bjöd Honda in journalister, återförsäljare, möjliga kunder och influencers för att introducera Hondas elbil för dem. Bilen, som kallats för Urban EV som konceptbil och Honda e Prototype som prototyp, har nu fått sitt riktiga namn, Honda e.
Modellens interiördesigner Akinori Myoui och exteriördesigner Ken Sahara var båda på plats i Oslo för att svara på frågor liksom Hondas nordenchef Axel Taebel och Mikael Larsen, norgechef.
För Honda är Norge en väldigt viktig marknad nu när Honda e snart går i produktion. Norge anses nämligen ligga många år framför andra marknader när gäller acceptansen av elbilar. Lyckas Honda sälja många bilar i Norge lär företaget ha goda förutsättningar att lyckas även på andra europeiska marknader framöver. Förhandsbokningen startade förra veckan.
Inför utvecklingen av Hondas första elbil har företagets utvecklingsingenjörer noggrant studerat hur bilförare nyttjar sina fordon i städer. De kom fram till att det är där som en biltillverkare som Honda kan göra mest skillnad när det gäller att få ned avgasutsläpp. Honda e är utformad att fungera bra i stadstrafik, därför har den också en kompakt storlek så att den ska vara lätt att hantera och parkera. Enligt Honda är 98 procent av bilens specifikationer klara. Honda e lanseras i Sverige våren 2020. Priset är ännu inte satt.