Hondas elektrifieringsresa tar fart
Hondas strategi är bred och innefattar, förutom elektrifierade bilmodeller, även laddningslösningar och energitjänster.
I år kommer alla Hondas standardbilmodeller som säljs i Europa ha elektrifierats. Senast i raden är helt nya Civic som får Hondas effektiva hybridteknik. Målet är därmed uppfyllt för Hondas elektriska vision. Bilmodellen lanseras i höst och du kan läsa mer om den i detta nyhetsbrev liksom om de tre helt nya modeller som lanseras under 2023.
Förutom förbättringen av Hondas elektrifierade sortiment av bilmodeller i Europa fortsätter Honda sitt fokus på sina verksamheter inom energihantering och laddningslösningar. Ambitionen är att skapa ett hållbart samhälle med noll miljöpåverkan.
Bildelning i Schweiz
Det pratas mycket om bildelning och i Schweiz har Honda levererat 50 elektriska Honda e-bilar och 35 Honda Power Manager-enheter till en bildelningsoperatör, Mobility. Honda Power Manager är ett dubbelriktat system som ansluter elbilar till ett elnät, vilket möjliggör insamling och distribution av elektricitet mellan de två. Honda e kommer att användas i en vagnpark för bildelning i en pilotstudie som använder den dubbelriktade laddningsfunktionen i Honda e för att mata tillbaka energi till elnätet när bilarna inte används.
Ett annat spännande projekt innefattar Hondas nya smarta laddningstjänst e:PROGRESS. Tjänsten finns i Storbritannien och gör det möjligt för elbilsägare att minska kostnaden för att ha en elbil samtidigt som den mängd energi som kommer från förnybara källor maximeras.
I Tyskland har Honda och energiföretaget Vattenfall påbörjat försäljningen av deras första samarbete kring en smart uppkopplad elektrisk fordonsladdare, Honda Power Charger S+ (4G). Tillsammans med e:PROGRESS är den här tjänsten en viktig del av Hondas mål att skapa ett hållbart samhälle med noll miljöpåverkan, genom att ansluta elektrifierade mobilitetsprodukter och energitjänster, samtidigt som man utökar användningen av förnybar energi.
Tekniker för nollutsläpp
I nästa steg av Hondas elektrifieringsresa används en flervägsstrategi för att förverkliga åtagandet om koldioxidneutralitet för alla Hondas produkter och företagsaktiviteter till 2050. Stora investeringar görs i en mängd tekniker för nollutsläpp, inklusive solid state‑batterier, utbytesbara batterisystem, koldioxidneutrala bränslen och vätgasceller.
En viktig del i strategin är att alla stora marknader, inklusive den europeiska regionen, ökar andelen elbilar och fordon med bränsleceller till 40 procent till 2030, och till 80 procent till 2035. Honda kommer att sluta sälja bilar med förbränningsmotor globalt till 2040.
Honda utökar också visionen till nya områden inom mobilitet. Inom luftfarten kommer Honda, med hjälp av teknik och kunskap som används för HondaJet, Formel 1 och elektrifiering, att utveckla ett elektriskt flygplan för vertikal start och landning (eVTOL) för transport från stad till stad. Inom robotteknik kommer ASIMO att följas av en AI-styrd Honda Avatar Robot med flera fingrar. Den ser dagens ljus i slutet av 2024, med tanken att kunna användas praktiskt på 2030-talet.
Hondas ambitioner når till och med utanför jordklotet, med kommande samarbetsforskning tillsammans med Japan Aerospace Exploration Agency. Här är det tänkt att Hondas teknik för bränsleceller ska komma till nytta för att leverera livsnödvändigheter till framtida kolonier på månen.
Läs mer här.