Honda HR-V – hybriden som laddar sig själv

den 26 oktober 2021

Honda HR-V – hybriden som laddar sig själv

Till skillnad från många andra bilar med hybridteknik behöver inte Honda HR-V laddas – den laddar sig själv!

Den helt nya HR-V-modellen som lanseras senare i år drivs med Hondas avancerade hybridteknik e:HEV. HR-V är den senaste bilen i raden av Honda-hybrider, utöver CR-V och Jazz.  

Hybrid betyder i Hondas fall att bilen har tre motorer, en bensinmotor och två elmotorer. I nya HR-V sitter en 1,5-liters DOHC i-VTEC bensinmotor med Atkinson-cykel, en teknik som ger en högre verkningsgrad än en konventionell förbränningsmotor. Den kombineras med två kompakta, kraftfulla elektriska motorer, ett litium-jon-batteri och en innovativ transmission med direktdrivning kopplat till en elektrisk styrenhet. Hondas hybridteknik har utvecklats under mer än 20 års tid till både standardbilar och Formel 1.

HR-V-modellen har en effekt på 131 hk eller 96kW och ett vridmoment på 253 Nm. Hybridsystemet i HR-V är kompaktare än det som sitter i Jazzen. Det har även en högre energitäthet vilket ger ett högre vridmoment och därmed mer kraft.

Det som särskiljer Hondas hybridsystem är att systemet sömlöst växlar mellan de tre körlägena för att optimera bilens prestanda. Det är den intelligenta elektriska styrenheten som är hjärnan i systemet. Den byter automatiskt mellan eldrift, hybriddrift och motordrift beroende på vilket som är det effektivaste körläget i stunden. Som förare behöver du alltså inte göra något, bilen känner hela tiden själv av vad som är effektivast.

Det här ger mycket god balans mellan bränsleekonomi, låga utsläpp och prestanda. Nya HR-V producerar låga utsläpp på endast 122 g/km (WLTP), har en bränsleekonomi på 5,4 l/100 km (WLTP) och accelererar från noll till 100 km i timmen på 10,6 sekunder.

När du startar och accelererar från stillastående till låg fart kör bilen på el, det vill säga ström dras enbart från batteriet och du kör tyst och lugnt iväg. Motorns generator kompletterar bensinmotorn vid hybridkörning för att ge mer prestanda eller används för att ladda batteriet för effektivitet. Hybridläget ger en mjuk, omedelbar acceleration, exempelvis i uppförsbackar eller vid en omkörning. När du kör i konstant hög fart – som på en motorväg – använder systemet bensinmotorn eftersom det är effektivast.

I hybridsystemet ingår så kallade regenererande bromsar. När bilen bromsas tar systemet hand om överskottsenergin som lagras i batteriet för att användas senare under resan. Systemet innebär att du inte behöver ansluta och ladda bilen i timtal för att elmotorerna och drivningen ska fungera.

En stor fördel med Hondas hybridsystem är att den högeffektiva direktdrivningen ger en högre grad av elektrisk körning i städer än andra hybrider som säljs idag.

Mer om nya HR-V