Det nya varvrekordet för en framhjulsdriven produktionsbil är 2 min 53,74 sek på bannan Spa-Francorchamps i Belgien. Super GT-föraren och LMP2-mästaren Bertrand Baguette satte det nya rekordet. Bertrand Baguette tävlar i vanliga fall med en Honda NSX-GT i Super GT-serien för Nakajima Racing.
Banan Spa-Franchorchamps är väldigt lång med sina 7,004 km. Den bjuder på många snabba raksträckor och höghastighetskurvor men också mer tekniska låghastighetssektioner och betydande höjdskillnader. Den belgiske racerstjärnan beskriver Type R som en bil som ger föraren självförtroende.
– Man förväntar sig att en framhjulsdriven bil ska understyra, men den här bilen är så välbalanserad. Chassit är rejält med en stabil bakände och en front som biter sig fast ordentligt, vilket ger bra framgrepp. Det aerodynamiska paketet får verkligen bilen att kännas stabil i höga hastigheter och nivån på väggreppet är otroligt.
För två år sedan satte Honda den ursprungliga referenstiden på banan med föregående generation Civic Type R. Den modellen satte även varvrekord på Silverstone, Estoril och Hungaroring. Honda kommer att besöka dessa banor på nytt under sommaren för att göra nya rekordförsök.
Den nya referenstiden på Spa-Franchorchamps är det tredje varvrekordet som sätts av nya Honda Civic Type R. I april 2017 blev Type R den snabbaste framhjulsdrivna produktionsbilen någonsin på Nürburgrings Nordschleife och i maj i år satte WTCR-föraren Esteban Guerrieri nytt varvrekord på GP-banan Magny-Cours i Frankrike.
– För mig som tävlingsförare är det uppenbart att Type R är gjord för tävlingsbanan, men den känns precis lika bra på gatorna vid vardagskörning. Den är väldigt bekväm och sikten är mycket bra åt alla håll, säger Bertrand Baguette.