Så fungerar Hondas hybridteknik i nya HR-V

den 10 september 2021

Så fungerar Hondas hybridteknik i nya HR-V

Nya HR-V kombinerar responsiva prestanda och effektivitet hos en elbil med användbarhet och flexibilitet hos traditionella bensin- och dieseldrivna bilar.

Den helt nyutvecklade modellen av HR-V kommer att lanseras med hybriddrift som standard, precis som för de senaste utgåvorna av CR-V och Jazz. Hybridsystemet har redan visat sig producera den bästa bränsleekonomin i klassen för acceleration kontra bränsleekonomi i nya Jazz.

Nya HR-V behöver inte anslutas för att laddas, utan detta sker automatiskt när bilen körs. Systemet växlar sömlöst mellan tre körlägen för att optimera prestanda vare sig du kör i stadsmiljö eller på motorväg. Den intelligenta elektroniska styrenheten växlar automatiskt, och konstant, mellan eldrift, hybriddrift och motordrift beroende på vilket som är det mest bränsleeffektiva körläget för den specifika situationen.

Hybridsystemet som kallas e:HEV har på nya HR-V en total uteffekt på 96 kW, vilket motsvarar 131 hästkrafter och med ett vridmoment på 253 Nm. Jämfört med e:HEV-systemet i nya Jazzen har antalet bränsleceller ökat från 48 till 60 eftersom HR-V är en större modell. Trots ett större batteri har innerutrymmena inte påverkats tack vare en smart konstruktion av batteripaketet. HR-V med Hondas e:HEV hybriddrivlina har två kraftfulla elmotorer och en 1,5-liters DOHC i-VTEC bensinmotor. I systemet ingår också ett litium-jonbatteri och en innovativ transmission med fasta växlar samt en intelligent strömstyrningsenhet.

Vid körning i konstant hög fart, som exempelvis på motorvägen, arbetar systemet med motordrift då det är mest effektivt. Om ytterligare acceleration krävs, som vid en omkörning, växlar bilen till hybriddrift för att ge en extra prestandaförstärkning. Vid hybriddrift, kan effekt från bensinmotorn dessutom styras om för att ladda batteriet, vilket ger ytterligare effektivitetsfördelar.

Läget ”Sport” kan aktiveras via körlägesväljaren, och ger en tydligare gaspedalsrespons, medan läget ”Econ” justerar luftkonditioneringssystemet och gaspedalsresponsen för att optimera bränsleeffektiviteten. Utöver läget ”Normal” där bilen är bäst balanserad mellan de två världarna, kan föraren växla mellan alla körlägen med en knapptryckning.

Istället för att använda ett traditionellt kraftfördelningssystem med en planetväxel som orsakar stora mängder friktion, skapar de fasta växlarna betydligt mindre motstånd genom ett minimerat antal kugghjul, vilket förbrukar mindre energi vid ren elektrisk körning. Tack vare detta, åstadkommer Hondas högeffektiva system en högre grad av elektrisk körtid vid stadskörning än andra hybrider som säljs idag.

Det är ett bränsleeffektivt hybridsystem som avger från 122 g/km i koldioxidutsläpp och har en bränsleekonomi på 5,4 liter per 100 km. Bilen accelererar från noll till 100 km/h på 10,6 sekunder. HR-V:s e:HEV-system är inspirerat av Hondas erfarenheter från Formel 1 och är därför exceptionellt effektivt.

Se filmen om Hondas nya hybridteknik här.

Jag vill veta mer