Nya Jazz drar nytta av avancerad hybridteknik som utvecklats för Hondas racerbilar som körs inom Formel 1. Systemet återvinner på ett smart sätt den energi som skapas av bromsar och avgaser för att generera extra kraft vid acceleration och minska fördröjningen för turbon. Under Formel 1-tävlingarna utvärderar och ändrar Hondas ingenjörer energikvoten som återvinns och distribueras av hybridsystemet för att ge optimala prestanda.
Hybridsystemet e:HEV, som finns i nya Jazz, bygger på den teknik som utvecklats för Formel 1. Systemet återvinner energi och använder den för att ladda batteriet och för att stödja motorns uteffekt för höga prestanda, sömlös växling mellan körlägena och maximal effektivitet. Det är nyutvecklat för Jazz och består av två kompakta kraftfulla elmotorer anslutna till en 1,5-liters DOHC i-VTEC-bensinmotor, ett litiumjonbatteri och en innovativ transmission med direktdrivning via en intelligent kraftenhet. Tillsammans ger de en mjuk och direkt respons, vilket ger en trevlig körupplevelse samtidigt som bränsleeffektiviteten maximeras.
Hybridsystemet växlar sömlöst mellan tre körlägen: el-, hybrid- eller motordrift. I de flesta situationer vid stadskörning används el- och hybriddrift. På motorväg används motordriften kompletterat med en extra effektökning från den elektriska drivmotorn för snabb acceleration vid exempelvis omkörningar.
I hybridläget kan överskottsenergi från bensinmotorn styras om för att ladda batteriet via generatormotorn. Eldrift används när bilen saktar in och då tillvaratas energi via det regenerativa bromssystemet för att ladda batteriet.
Istället för en traditionell växellåda har Jazz en nyutvecklad elektronisk växellåda av typen kontinuerlig variabel transmission (eCVT) med direktdrivning.
Att Honda fortsätter att tävla inom Formel 1 gör att företagets ingenjörer presterar på topp – till nytta för alla bilmodeller som Honda tillverkar. Honda började tävla redan 1958 och har totalt vunnit 74 mästerskap och sex konstruktörstitlar på denna elitnivå.