Nya Honda CR-V – större och bättre
Den sjätte generationens Honda CR-V är den ultimata SUV:en: en mångsidig och härligt bekväm familjebil med massor av plats.
Nya Honda CR-V imponerar med sitt nya, lite aggressiva utseende, höga komfortnivå och lättanvända funktioner. Det är en allround-SUV som borde passa många. Utseendet på nya CR-V skiljer sig markant jämfört med förra generationen av Hondas mest sålda bilmodell. Dess smala strålkastare och den massiva grillen gör att den ser väldigt sportig och lyxig ut. Baktill kombineras vertikala bromsljus och blinkers, som gör CR-V:n enkel att känna igen på håll. Samtidigt skapar den praktiska LED-belysningen en ny, förbättrad bakljussignatur på bilen.
Modellen har vuxit både på bredden och längden. Den är 10 mm bredare och hela 80 mm längre än sin föregångare, och hjulbasen är 40 mm längre. Det betyder ännu mer plats, både för väskor, barnvagnar och allt annat du kan lasta in längst bak, och också för passagerare. De utökade måtten ökar även stabiliteten i högre hastigheter.
Klassledande utrymme
Benutrymmet var väl tilltaget redan i förra generationens CR-V och är i nya modellen ännu generösare i baksätet, nästan i limousinklass. En annan bra och bekväm funktion är att det går att fälla baksätena i åtta olika lägen, helt perfekt vid långfärder när man kanske vill vila en stund.
Bagageutrymmet är makalösa 587 liter stort, öppningen är bred med lågt bagagegolv utan någon hög kant att lyfta saker över – mycket praktiskt. Dessutom är elektronisk baklucka standard på alla modeller, vilket är en väldigt smidig funktion.
Flera andra lyxiga detaljer är numera standard på samtliga CR-V-modeller, exempelvis soltak, navigationssystem och elstyrda framsäten.
Den välbekanta hybriddrivlinan (e:HEV) som finns i föregångaren och som känns igen från Civic och HR-V har uppdaterats för nya CR-V. Den har nu ett mer energitätt och mindre batteri samt en effektivare motor, medan den helt nya laddhybridmodellen (e:PHEV) har ett större batteri, vilket erbjuder en helt elektrisk körsträcka på upp till 81 km. Både laddhybridmodellen och e:HEV-versionen (fullhybrid) säljs i Sverige.
Laddhybridens batteri är på 17,7 kWh och laddas via laddningsporten som sitter på vänster framskärm. Det effektiva laddningssystemet ger en bränsleförbrukning på 0,8 l/100 km med fulladdat batteri och när batteriet är urladdat ligger bensinförbrukningen på måttliga 6,2 l/100 km.
Lyxig och enkel att köra
Nya Honda CR-V är väldigt praktiskt designad. Man behöver inte leta efter funktioner, de finns där man förväntar sig dem. Det är exempelvis lätt att hitta knappar och vred för klimatkontroll, laddplats för mobilerna etc. Knapparna är förresten fysiska, inte digitala, och väldigt elegant utformade. Interiören går i svarta toner inklusive sätena som är klädda i svart äkta läder som standard.
Infotainmentsystemet har förbättrats rejält: mycket enklare layout och större skärm än förra generationen CR-V, nu nio tum jämfört med sju tum. Även instrumenten bakom ratten är digitala, upplysta på en 10,2-tums skärm. För första gången på CR-V projiceras en head-up-display direkt på vindrutan, vilket gör att föraren kan se mer information om hastighet, förarassistans och navigering i en tydligare upplösning.
Var laddar man mobilen och surfplattan då? Jo, dels finns trådlös laddning framför växelväljaren, men det finns också en USB-A- och en USB-C-port fram samt två USB-C-portar bak.
Plugin-modellen har tvåhjulsdrift och kan dra upp till 1 500 kg. Fullhybriden kan fås med antingen tvåhjuls- eller fyrhjulsdrift och drar upp till 750 kg. Ett nytt Snow-läge kompletterar körlägena Normal, Sport och Econ. Snow-läget minimerar att hjulen spinner och maximerar greppet vid hala väglag.
Säkraste CR-V:n hittills
Nya Honda CR-V är först i Europa med Hondas mest avancerade säkerhetssystem Honda SENSING 360 som bland annat tar bort döda vinklar runt fordonet. Säkerheten prioriteras högt av Honda, nya CR-V har elva krockkuddar inklusive en ny mittkrockkudde fram och en ny knäkrockkudde för båda framsätena. En helt ny funktion varnar för korsande framförvarande trafik, bra vid korsningar med dålig sikt. En annan varnar under filbyte för fordon som närmar sig bakifrån i nästa fil. En tredje nyhet är Parking Pilot-systemet som hjälper dig att först söka efter lediga parkeringsplatser och sedan automatiskt parkera åt dig. Kan vara skönt när man hanterar en stor SUV!
Honda CR-V e:HEV fullhybrid kostar från 469 000 kr och Honda CR-V e:PHEV laddhybrid kostar från 599 000 kr.