Till hösten väntas de första leveranserna till Europa av nya CR-V-generationen. Honda har lagt mycket krut på bilens åkkomfort och på att den ska fungera väl i terrängkörning. Exteriört ger bilen ett lite bredare intryck tack vare de stora hjulhusen och skarpare konturer på motorhuven. Fronten har den senaste Honda-looken med sin unika strålkastardesign. Många yttre detaljer såsom skulpterade bakre och främre stötdämpare och skydd under motorn samt hasplåt bidrar till en bättre bränsleeffektivitet.
Modellen är lite större än sin föregångare, vilket ger en rymligare kupé med klassledande, generösa utrymmen för både passagerare och bagage. Ett nytt golv med två lägen i bagageutrymmet ger en plan yta för lastning av större föremål, medan bakluckans handsfree-funktion gör det bekvämt att lasta. En smart funktion är möjligheten att programmera bakluckan så att den, vid öppning, stannar på en viss höjd – väldigt praktiskt i ett garage med lågt i tak.
För första gången kommer CR-V att vara tillgänglig med sju säten, vilket finns som valmöjlighet för bensinmodellen. Den tredje raden säten har exceptionellt bra plats för passagerarna och bra instegsmöjligheter.
Nya CR-V kommer att erbjudas med två motoralternativ i Europa. Hybridmodellen har en 2.0-liters i-VTEC bensinmotor i kombination med två elmotorer. Bilen växlar själv mellan tre olika lägen, alltifrån ren eldrift till ren bensindrift. Det andra motoralternativet är en 1.5-liters VTEC TURBO bensinmotor som ger stark prestanda och ledande bränsleekonomi. Det finns två växellådor, en sexväxlad manuell låda och en automatlåda av CVT-modell. Nya CR-V:n är framhjulsdriven som standard och kan självklart fås med fyrhjulsdrift också. Den rena bensinmodellen med 1.5-litersmotor börjar levereras till hösten medan hybridmodellen väntas till våren 2019.