Jazz – skönare än någonsin

Komfort och utrymme är otroligt viktiga faktorer när en ny bil ska väljas, oavsett storleksklass på modellen. Med nya Jazz tar Honda flera kliv framåt när det gäller ergonomi och bekvämlighet.

den 7 juni 2020

Att sitta skönt är en förutsättning för att du ska trivas i din bil, speciellt när du kör långa sträckor. Därför har Hondas ingenjörer och designers lagt ned mycket kraft på att utveckla sköna säten i nya Jazz som nu i juni lanseras på den svenska marknaden.

En viktig del i detta är Hondas nyutvecklade stolsram som ger ett mycket bättre stöd för kroppen. Det nya framsätets underliggande struktur ingår både i sittdynan samt ryggstödet och ersätter den föregående modellens konstruktion. Sätet har en bredare nederdel för sätet, vilket ökar sittdynans djup med 30 mm. Att det känns mjukare märks direkt när man sätter sig. Denna nya konstruktion kombinerat med ytterligare stoppning gör att dynan fjädrar tillräckligt, men, vilket är avgörande, inte sjunker hela vägen ned.

Även ryggstödet har förbättrats – stödet för ländryggen och bäckenet har ökat för att skapa en kroppsstabiliserande effekt. Det gör att du blir mindre trött, särskilt i höften och midjan, under längre resor. Dessutom gör den nya konstruktionen det enklare att behålla en bekväm och stabil körställning, även vid kurvtagning och på ojämna vägar.

De nyutvecklade sätena smalnar av i den övre delen av ryggstödet. Det ger ett väldigt precist stöd för ryggen. Att sätena smalnar av innebär också att det är lättare att kommunicera mellan fram- och baksäte. Sätet är lägre placerat än tidigare, vilket i kombination med avrundade främre hörn på sätenas sidokuddar, gör det enklare att ta sig in och ut ur bilen.

Komforten i baksätet har också lyfts ett snäpp. Genom en omkonstruktion av hur stolsramen är fastsatt har stoppningens tjocklek kunnat ökas med 24 mm.

Andra små, men viktiga justeringar inkluderar att bromspedalen placerats längre in i fotutrymmet. Det minskar behovet av att justera sätet i förhållande till pedalerna. Bromspedalens vinkel har också ändrats vilket underlättar användningen av pedalerna. Samtidigt har sätet flyttats för att låren ska få optimalt stöd.

Det är enklare än någonsin att ställa in en bekväm körställning, tack vare en ökad justeringsmån för ratten, som justerar rattens mitt upp till 14 mm närmare föraren. Rattens vinkel är två grader mer upprätt än på den föregående modellen så att den är mer riktad mot föraren. Tack vare dessa förbättringar minskas mängden arm- och axelrörelser som krävs för att nå ratten.

Passagerare i baksätet kan njuta av det bästa benutrymmet i klassen på 989 mm. Bränsletanken är placerad i mitten av chassit, bakom framsätena. Det gör att nya Jazz behåller sina mångsidiga och flexibla Magic Seats som både kan fällas plant eller fällas upp, beroende på vilket lastutrymme som behövs.

Nya Jazz finns nu hos Hondas svenska återförsäljare. Säkraste och enklaste sättet att provköra är att boka in sig via honda.se.

 

Mer om Jazz

Boka provkörning