Till vardags kör Mattias Andersson, som tävlar för Honda Racing Sweden i STCC, en 2017 års Honda Civic med en 1.5-liters VTEC turbomotor på 182 hk och utrustningsnivån Sport Plus. Bilen ser lite extra sportig ut eftersom den har Honda Racing Sweden-dekaler. Den klarblå bilen skiljer sig en hel del åt från den vassa racerbil som Mattias kör i STCC-tävlingarna. I en racerbil har det mesta när det gäller komfort skalats bort – man fokuserar helt på att få bilen så snabb som möjligt. Så den goda komforten i nya Honda Civic uppskattas mycket av Mattias.
– Komforten är fantastisk i nya Honda Civic och väldigt viktig för både mig och familjen. Att klimatanläggningen fungerar bra och är lätt att använda, och att sätena är sköna och lätta att ställa in är mycket bra. Jag är van att sitta lågt och nära ratten och det kan jag få till perfekt.
Mattias har haft bilen sedan april och har hunnit köra 1 000 mil på knappt fyra månader. Bilen är utrustad med en sjuväxlad CVT-automatlåda, vilket Mattias inte är van vid från sitt yrke som racerförare.
– Det är otroligt praktiskt och bekvämt med automatlåda och man blir snabbt van vid den. Backkamera är en annan sak jag inte är van vid sedan tidigare och något man vänjer sig väldigt fort vid. Det är en väldigt bra hjälp när man ska backa och nu känns det handikappande när jag kör en bil som inte har det.
Hondas omfattande säkerhetsfunktioner Honda Sensing imponerar också på Mattias: att bilen varnar när man kommer för nära framförvarande fordon (kollisionsminimerande bromssystem), att den varnar när man kör nära vägens ytterkantlinjer (avkörningsförebyggande system) eller inte markerat filbyte (varningssystem för körfältsavvikelse).
– Det känns nästan som om den kör sig själv på motorväg!
Även övriga tre i familjen är nöjda med bilen. Hustrun Monica och barnen Viktor och Filippa sitter alla bra, och får gott och väl med sig allt som behövs när de är ute och reser tack vare det väl tilltagna bagageutrymmet. Barnen är särskilt fascinerade av solluckan.
– Ja, det har vi inte haft förut och det är en skön känsla att köra med solluckan öppen. Och körglädjen är stor, bilen känns pigg och blir ännu piggare när jag ställer in sportläget.
Sammantaget är Mattias mycket nöjd med att köra Honda Civic även utanför racerbanorna.
– Den har en sportig look och en sportig känsla när man kör den och det är viktigt för mig. Den känns säker, är rymlig för sin storlek, och vi har inte haft ett enda problem med den efter 1 000 mil. Honda känns som ett tryggt val om jag skulle köpa den som privatperson, den känns robust och hållbar. Det är känslan man får även när man provkör den första gången, säger Mattias.