Hondas elektriska vision snart verklighet

På motormässan i Frankfurt visade Honda upp en rad spännande nyheter: nya konceptbilen Honda Urban EV, ett koncept för smart energiöverföring, prototypen av CR-V Hybrid och uppfräschade superminin Jazz.

den 23 september 2017

Hondas konceptbil Urban EV visar vägen för hur en kommande produktionsmodell av Hondas första elbil för den europeiska marknaden kan se ut. Bilen kombinerar enkel design med avancerad teknik och en hel del nytänkande. Exteriört påminner Urban EV lite grann om den första Civicen från början av 1970-talet. Urban EV är kompakt, låg och bred, vilket ger den ett tufft utseende. Fyra personer får plats i bilen som är 100 mm kortare än nuvarande Jazz. Emblemet i fronten är bakgrundsbelyst i blått, något vi lär få se i kommande elbilsmodeller från Honda. I fronten bredvid emblemet kan meddelanden visas, exempelvis hälsningar och tips till övriga trafikanter eller batteriladdningsstatus.

Förarens sikt är utmärkt eftersom vindrutan är bred och bilens A-pelare smala. De två dörrarna har ovanligt nog gångjärnen i bakkant och laddningskabeln kopplas in via motorhuven. Sitter gör man på hela säten, det ser faktiskt mer ut som en skön soffa än ett konventionellt bilsäte. Armstöd och instrumentpanel har eleganta trädetaljer. Backspeglarna är integrerade i dörrarna på insidan (det är möjligt genom digitala kameror) och säkerhetsbältena i baksätet utgår från mitten av sätet så att det blir enklare för passagerare att ta sig ur bilen. Instrumentpanelen rymmer några få knappar och domineras av ett mycket brett, avlångt fönster som kan visa all väsentlig fordonsinformation, exempelvis återstående batteritid.

Honda Urban EV visar vilken vision företaget har när det gäller hur vi kommer att kunna förflytta oss i vardagen. Tidigare i år presenterades Neu-V, en annan konceptbil, som bland annat visade hur bilen kan fungera som ens assistent, och som tolkar förarens känslor bakom beslut. Det konceptet som kallas för Honda Automated Network Assistant är integrerat i Urban EV. Trots de många visionära tankarna och idéerna är det här inget koncept som kanske blir av i en fjärran framtid. Bilen ska börja produceras om två år, enligt Honda Motors koncernchef Takahiro Hachigo, som presenterade bilen vid motormässan i Frankfurt.

Honda presenterade vidare Power Manager Concept, ett system för smart energiöverföring mellan elnät, hem, företag och elektriska fordon. Konceptet innebär att el överförs till och från elnätet eller genereras från solpaneler och används för att värma en byggnad eller driva ett elektriskt fordon. Medan bilen är inkopplad kan energin lagras och användas i hemmet eller säljas till elleverantörer. Tekniken kommer att provas i ett pilotprojekt kallat SMILE (Smart Ideas to Link Energies) i västra Frankrike. Där kommer konceptet att kombineras med solpaneler.

Företaget visade även prototypen av Honda CR-V Hybrid, som du kan läsa mer om i huvudartikeln i detta nummer. Honda presenterade en sportigare, starkare Jazz, som du kunde läsa mer om på honda.se.