Honda visar nästa generations bränslecellsenhet

Nya enheten håller dubbelt så länge, är tre gånger kraftfullare och kostar hälften så mycket att tillverka än tidigare

den 26 juni 2025

Honda visar nästa generations bränslecellsenhet

Nya enheten håller dubbelt så länge, är tre gånger kraftfullare och kostar hälften så mycket att tillverka än tidigare

Honda fortsätter att utveckla motorer som drivs med vätgas, så kallade bränslecellsenheter. För första gången i Europa visade Honda upp nästa generations bränslecellsenhet. Det skedde vid en mässa i slutet av maj i Rotterdam i Nederländerna, på World Hydrogen Summit & Exhibition 2025.

Billigare och kraftfullare
Den nya bränslecellsenheten, som börjar massproduceras 2027, kommer att kosta hälften så mycket att tillverka, hålla dubbelt så länge och vara tre gånger så kraftfull för sin storlek jämfört med Hondas nuvarande bränslecell.

Som världens största motortillverkare var Honda ett av de första företagen som i slutet av 1980-talet började utveckla motorer som drivs med vätgas. De största fördelarna med att bygga bilar som drivs med bränslecellsteknik är att de inte släpper ut några miljöfarliga avgaser, har lång räckvidd och kan tankas på bara fem minuter. Jämfört med en vanlig förbränningsmotor är de också mer energieffektiva.

Fyra kärnområden
Honda har identifierat fyra kärnområden där den nya bränslecellsenheten kan användas i framtiden: bränslecellsfordon (FCEV), det vill säga vanliga personbilar, kommersiella bränslecellsfordon (lastbilar, bussar, taxibilar osv), stationära kraftverk och entreprenadmaskiner såsom grävmaskiner, hjullastare osv.

Honda fortsätter att skapa nya samarbeten för att hitta nya områden till sin vätgasteknik. Företaget har bland annat börjat samarbeta med både Hypermotive och epower® i Europa om att utveckla produkter för marin- respektive byggindustrin, med hjälp av den nuvarande bränslecellsenheten. Allt för att bidra till att uppnå noll miljöpåverkan globalt, inklusive koldioxidneutralitet för alla Honda-produkter och företagets aktiviteter senast 2050.

Läs mer om Hondas vätgastekniksatsning