Den 9-19 mars hölls den 87:e upplagan av den internationella motormässan i Genève. Honda visade upp en spännande trio som gav oss en glimt av framtidens bilkörning. Honda presenterade också sin vision kring elektriskt drivna fordon – år 2025 ska två tredjedelar av alla sålda Honda-bilar i Europa ha någon form av eldrift.
Honda Motor Europes högste chef Katsushi Inoue presenterade företagets ”elektriska vision”. Det är företagets strategi för att satsa på eldrivna fordon. Hybrider, plug-in-hybrider, batteridrivna elbilar och bränslecellsbilar ska tillsammans stå för två tredjedelar av försäljningen i Europa år 2025. Nästa år, 2018, kommer företaget att lansera den första bilmodellen med hybridsystem, det vill säga som drivs av två motorer, en eldriven och en traditionell förbränningsmotor.
Civic Type R är konstruerad för att leverera den allra bästa körglädjen i halvkombiklassen. Type R-versionen av nya Honda Civic har utvecklats parallellt med standardversionen. Type R kommer att förses med Hondas senaste 2.0-liters VTEC turbo bensinmotor. Produktionen startar i sommar vid fabriken i Swindon i Storbritannien. Bilen kommer att exporteras till hela Europa, men också till Japan och USA.
Honda visade även upp Clarity Fuel Cell på motormässan. Det är världens mest avancerade bränslecellsfordon med en maximal räckvidd på 700 km, vilket är bäst i världen för sin klass. De första bilarna nådde Europa i slutet av förra året och ingår i initiativet HyFIVE (Hydrogen For Innovative Vehicles), en satsning på utbyggnaden av fordon med vätgasteknik som Honda stödjer till fullo.
På mässan var det europadebut för Honda NeuV, en helt elektrisk konceptbil med en unik ägarmodellsmöjlighet och en avancerad ”känslomotor” som kan lära känna sin förare. Genom att fungera som ett automatiskt samåkningsfordon, när ägaren inte använder bilen, utforskar bilen en ekonomiskt fördelaktig ägarmodell för företagskunder. Den skulle kunna hämta och släppa av kunder vid lokala destinationer och även kunna sälja energi tillbaka till elnätet vid stor efterfrågan, då den inte används, och på så vis skapa ytterligare intäkter till bilens ägare. NeuV fungerar också som en omtänksam och hjälpsam assistent med artificiell intelligens som använder en ”känslomotor” för att lära sig av föraren genom att upptäcka känslorna bakom dennes bedömningar. Den kan sedan tillämpa det den lärt sig av förarens tidigare beslut för att göra nya val och ge rekommendationer.