Hondas populära ”crossovermodell” HR-V har hittills varit en trevlig upplevelse med sin 130-hästarsmotor. För lite tycker kanske en del, och nu kompletteras utbudet med en betydligt kraftfullare VTEC-motor som ger 182 hk vid 5500 varv/min med sexväxlad manuell låda och vid 6000 varv för automatlådan. Det är för övrigt samma motor som finns i Honda Civic numera.
Modellnamnet markerar inte bara en potentare och gladare motor. HR-V Sport är utrustad med ett speciellt system som gör att bilen ligger planare i kurvor, uppför sig stabilare vid plötsliga körfältsbyten och som minskar vibrationer på ojämna vägar. Tekniken kallas ”prestandastötdämpare” och är inbyggt i bilens fram- och bakdel. Karossens styvhet, styrningen av fjädringen och styrkänslan i ratten optimeras av systemet som är unikt för modellen.
Fler förbättringar är helt synliga för modellen som är utrustad med ett stylingpaket med svartkromade delar och 18-tums aluminiumfälgar. Bland annat har Hondas ”Solid Wing Face”, det vill säga strålkastarpartiet, fått en högblank svart krompanel, vilket ersätter den mörka kromen på standardmodellen. En exklusiv svart finish med bikakeutseende återfinns i fronten där dimljusen är placerade. Andra svarta detaljer finns i form av en främre ”splitter”, sidokjolar, gjutna hjulhus och en lite djärvare bakre stötfångare. Den sportiga looken förstärks av svarta sidospeglar, dubbla avgasrör och 18-tums aluminiumfälgar med unik design för denna modell.
På Honda HR-V Sport är LED-lampor standard, vilket gäller både hel- och halvljus fram, blinkers och varselljus. Den sportiga stylingen fortsätter invändigt med exklusiva kombisäten i svart och rött kombinerat med ett svart innertak.
Produktionen av bilen startas i december och de första kundleveranserna väntas ske under våren 2019. Priserna och exakt lanseringsdatum är ännu inte klara för den svenska marknaden.