Honda har Sveriges näst bästa återförsäljare

den 16 september 2022

Honda har Sveriges näst bästa återförsäljare

Honda ligger i topp när svenska bilägare tycker till om sitt bilmärkes återförsäljare. Honda intar andraplatsen med 891 poäng där medelbetyget hamnar på 853 poäng.

Honda har Sveriges näst bästa återförsäljare. Det framgår av AutoIndex 2022, som är en omfattande konsumentundersökning initierad av tidningen Vi Bilägare.

Honda återfinns på en hedrande andraplats, när svenska bilägare får säga vad de tycker om sina återförsäljare. Bilägarna har svarat på 30 delfrågor och poängsatt hela köpprocessen. Här inkluderas frågor om modellutbud i hallen, kundbemötande och produktkännedom, korrekt leveranstid samt genomgång av bilens funktioner och utrustning på leveransdagen. En av delfrågorna handlar om bilförsäljarens kunskap om produkten och där får Honda 923 av maximalt 1 000 poäng.

I undersökningen har svenskar som äger privata bilar av årsmodell 2018-2021 tyckt till om återförsäljarna. I bedömningsfrågorna har bilägarna satt betyg på en skala från ett till sju. Betygen är sedan omräknade till indextal som kan variera från 0 till 1 000 poäng.

Honda ligger stabilt i toppen överlag. AutoIndex innehåller fyra delmoment som vägs samman till ett totalbetyg. Försäljningsprocessen står för 20 procent, verkstaden för 20 procent liksom lojalitet. Själva bilens påverkan i totalbetyget är 40 procent. I årets AutoIndex har 16 721 svenska bilägare deltagit. Hondas totalbetyg blev 895 poäng, vilket innebär en andraplacering totalt bland alla bilmärken, vilket vi rapporterat om tidigare i år.


Loyalty Group

Vi Bilägare

Källa: Loyalty Group och Vi Bilägares AutoIndex 2022.