Honda CR-V fyller 30 år

Sex generationer CR-V har sett dagens ljus och mer än en miljon bilar har sålts i Europa.

den 27 maj 2025

Idag är kompakta crossover- och SUV-modeller en vanlig syn på vägarna, men när Honda lanserade CR-V 1995 skapades en helt ny fordonsklass – stadsjeepen eller SUVen. SUV står för Sport Utility Vehicle och blandar familjebilens driftskostnader och körupplevelse med robusta egenskaper såsom fyrhjulsdrift och hög markfrigång. 

Den första CR-V:n blev en succé och alltsedan dess har modellens sex generationer totalt sålts i mer än en miljon exemplar i Europa. CR-V står för Compact Recreational Vehicle, en modellbeteckning som följt med sedan starten. 

Honda CR-V MK1 (1995)
Den allra första CR-V:n kunde automatiskt växla mellan två- och fyrhjulsdrift och ses som urtypen för en stadsjeep samtidigt som den klarade sig bra på ojämna skogsvägar. Modellen hade den tidstypiska lite kantiga yttre designen som kännetecknar SUVar, förhöjd körhöjd, tjocka stötfångare i plast och de vertikala baklyktorna som har blivit ett tydligt kännetecken för modellen. Ett annat tydligt kännemärke var reservhjulet som var placerat på bakluckan.

Inuti hade CR-V finurliga funktioner som ett bagagerumsgolv som fungerade som ett praktiskt utfällbart picknickbord. När det togs bort fanns ett utrymme som kunde användas för att förvara våta eller leriga föremål, till exempel vandringskängor eller våtdräkter. Ett spännande tillval var en dusch monterad i lastutrymmet!

Honda CR-V MK2 (2002)
I linje med originalets pionjäranda var andra generationens CR-V fullpackad med innovativa funktioner. Bland annat kunde man för första gången använda Hondas sofistikerade och effektiva 2,0-liters CDTi dieselmotor. 

Baksätet kunde skjutas fram och tillbaka för att öka benutrymmet eller lastförmågan, medan ryggstöden kunde fällas upp till maximalt 45 grader. Tillsammans med de helt fällbara framsätena gjorde detta att interiören kunde omvandlas till en bekväm viloplats.

Honda CR-V MK3 (2006)
Med den efterlängtade tredje generationen CR-V höjde Honda ribban ytterligare för den bästsäljande modellen. Den hade ännu bättre köregenskaper, mer billiknande design och högre komfort. 

CR-V var dock lika praktisk som alltid. Ett utmärkande drag var det nya bagageutrymmet i två nivåer, som hade en rejäl, flyttbar hylla som satt ovanför lastgolvet och gjorde det möjligt att förvara föremål under den utan att behöva lasta ur något bagage för att komma åt den. 

Modellen hade smarta fällbara baksäten som gjorde det möjligt att transportera två upprättstående mountainbikes. 

Honda CR-V MK4 (2012)
Den fjärde generationen CR-V erbjöd ännu bättre kvalitet, funktionalitet, förfining och effektivitet, och denna helt nya version var den mest säkra och sofistikerade hittills. Till exempel var de material som användes noggrant utvalda för europeiska smaker, med en högkvalitativ finish på instrumentbrädan som inspirerades av det marmorliknande mönstret som finns på japanskt Kobe-nötkött.

För första gången någonsin var CR-V tillgänglig som antingen två- eller fyrhjulsdriven, och koldioxidutsläppen över hela sortimentet minskade med cirka tolv procent.

Modellen introducerade elektronisk styrning av fyrhjulsdriften, Real Time 4WD samt en effektiv 1,6-liters iDTEC dieselmotor. Från 2015 års modell fanns modellen även att få med niostegad automatisk växellåda.

Honda CR-V MK5 (2018)
När den femte generationen CR-V kom 2018 hade den banbrytande modellen blivit världens mest sålda SUV. Honda fortsatte att skapa innovativa lösningar. Viktigast av alla nya innovationer var att CR-V, för första gången för en Honda SUV i Europa, kunde fås med märkets intelligenta hybriddrivlina iMMD (Multi Mode Drive technology). 

I linje med Hondas filosofi ”Säkerhet för alla” kunde CR-V för första gången fås med Honda SENSING-teknik. Ett nytt alternativ var också en sjusitsig version, som gör bilen idealisk för den lite större familjen.  

Honda CR-V MK6 (2023)
Med ett djärvt, självsäkert utseende och exceptionella nivåer av praktiska egenskaper erbjuder den senaste Honda CR-V oöverträffad säkerhet, bra anslutningsmöjligheter och god komfort. För första gången i Europa finns den tillgänglig som pluginhybrid med en elektrisk räckvidd på upp till 79 km. Modellen finns även som fullhybrid och har ett avancerat fyrhjulsdrivet system.

Med bilen debuterar den banbrytande säkerhetstekniken Honda SENSING360, som tar bort döda vinklar och bidrar till att undvika kollisioner.

Högkvalitativa material finns i hela CR-V:ns kupé, som i kombination med den flödande designen bidrar till att skapa en premiumatmosfär. Den höjer också ribban när det gäller lastutrymme – ett av de största utrymmena i klassen - samt praktiska egenskaper och funktioner, vilket gör den till ett perfekt val för bilförare med en aktiv livsstil.

The Beast
Värstingvarianten av CR-V kallas ”The Beast” eller CR-V Hybrid Racer, presenterades 2023 och har konstruerats av Honda Performance Development i Kalifornien. Den fungerar som ett rullande laboratorium för forskning om elektrifiering och hållbara bränslen. Dess strömlinjeformade yttre kombinerar en vanlig CR-V med ett skräddarsytt chassi i kolfiberkomposit med utsvängda hjulhus och framträdande frontsplitter. 

Precis som en standard CR-V använder ”The Beast” en avancerad hybriddrivlina, men är kraftfullare. Den är baserad på Hondas mästerskapsvinnande Indycar-motor och drivs av 100 procent hållbart Shell-tävlingsbränsle, den 800 hk dubbelturboladdade 2,2-liters
V6:an assisteras av en Empel elmotorgenerator som tar energi från ett energilagringssystem med superkondensatorer från Skeleton.

Vår senaste CR-V