Ett rejält huvudbry
När drygt 60 entusiastbilar samlas är det inte självklart vilken som är finast. HondaPro Jason fick en rejäl utmaning när han skulle välja ut två av alla dessa mer eller mindre spektakulära Hondabilar.
HondaPro Jason cirklade runt på området länge och väl innan han bestämde sig. Valet föll till sist på Michael Rajaks Honda Accord Turbo Euro RR från 2003 och Milad Dabis Honda Civic EG6 K20 med kompressor från Jackson Racing.
Jason beskriver Michaels bil som ”ett galet bygge som dessutom får köras på allmän väg”.
Michael har breddat en Honda Accord sju centimeter på vardera sida, stoppat i en turbomatad 2,5-litersmotor (K23-motor) som suttit i en amerikansk Acura RDX.
– Alla sa att det inte skulle gå att få den ”gatreggad”, men med den här motorn gick det bra, säger Michael.
Motorn är stålfodrad och utvecklar för närvarande cirka 500 hästkrafter – på framhjulen – med ett laddtryck på 0,7 bar.
– Det är bra respons i bilen och det är fullt ladd från 4 000 till 7 600 varv, men vid 8 600 tar det stopp, säger Michael.
Det gäller att få stopp på bilen, så bromsskivor och ok matchar bilens egenskaper.
Milads bil är ”absolutely gorgeous”, enligt Jason. Enligt Milad får man mycket för pengarna när man köper en Honda, och han borde veta. Han har haft tio Honda tidigare. Den här har Hondas K20-motor under huven, körs på E85 och utvecklar 340 hästkrafter, alltså med hjälp av en kompressor från Jackson Racing. Jason imponeras över att motorhuv och baklucka, som båda är i kolfiber, flyttas från bygge till bygge – och det här är femte eller sjätte bygget.
Milad och Michael fick var sin elegant Honda-klocka som pris för Best in show.
Text: Anders Nordner
Foto: Peter Gunnars