Sportbilskänsla i Honda e

Bilintresserade gymnasieläraren Erik Von Agnar behövde en bil för att pendla till arbetet med. Han fastnade för Honda e.

den 11 december 2020

Erik Von Agnar och hans sambo Anette Järild bor i Skultorp utanför Skövde och har en större bil för familjen och en sportbil för nöjeskörning. Men Erik behövde komplettera med en ren pendlingsbil. Det fick gärna vara en helelektrisk bil. Efter att ha läst på om många bilmärken på nätet var det till slut en modell som stack ut: Honda e.

– Det är framförallt två saker som gjorde att jag valde Honda e. Designen och körkänslan. Jag tycker om designen både invändigt och utvändigt på Honda e. Den sticker ut – flera gånger har folk kommit fram och kommenterat utseendet. Det har jag aldrig varit med om förut. Sen är det den direkta körkänslan som många hade beskrivit att Honda e utmärker sig med.

Körkänslan hade han själv inte kunnat prova på innan köpet. Eftersom Erik är rullstolsburen bad han en kompis som är van vid elbilar att provköra bilen.

– Min kompis fick gå i god för att det var en god körupplevelse medan jag satt bredvid. Jag var mest orolig för om rullstolen skulle få plats.

Erik beställde bilen men på grund av coronapandemin försenades leveransen. Honda-återförsäljaren Åkessons Bil fann på råd och handikappanpassade en Jazz Hybrid åt Erik som lånebil.

– Det var en bra överraskning. Åkessons bjöd på handreglage som jag behöver för att kunna köra och så kunde jag disponera bilen fritt tills Honda e:n kom. Att ha tillgång till bil betyder enormt mycket för mig.   

Även Jazz Hybrid förvånade Erik med sin stora framruta och många smarta lösningar.

– En jättehäftig bil. Den har felaktigt fått en pensionärsstämpel, men har väldigt många funktioner gemensamt med Honda e, och är väldigt rolig och lätt att köra.

Sin vita Honda e har han haft i några månader när vi talas vid. Intrycken är odelat positiva.

– Den är perfekt som pendlingsbil och rullstolen får jag enkelt plats med. Bilen känns väldigt modern och är välutrustad med rattvärme och adaptiv farthållare. Den snäva svängradien är häftig. Och så är den himla rolig att köra, den har sportbilskänsla. Mina kompisar hånade mig först, men när de väl fick provköra är de också imponerade.

Mer om Honda e