Hondas första sportbilsmodeller

Vi har fått många förfrågningar om vi inte kan skriva om Hondas olika äldre modeller. Visst kan vi det! Vi slår på nostalgifaktorn på max och presenterar Hondas första sportbil, S500, och dess två uppföljare, S600 och S800.

den 18 december 2019

S500 var den första personbilen som Honda började serietillverka i oktober 1963 (fyra månader tidigare började man tillverka minipickupen T360). S500 var en tvåsitsig sportmodell (S:et står för Sports) med öppen kaross men erbjöds även med en ”hardtop” i glasfiber. Bilen vägde 700 kg, utvecklade 44 hästkrafter vid 8 000 varv med en topphastighet på knappt 130 km/h. Inspirerad av Hondas motorcykelmotorer försågs den med en fyrcylindrig radmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra förgasare. Den var bakhjulsdriven, hade en fyrväxlad växellåda och tillverkades i 1 363 exemplar. S500 var inte tänkt för export så därför producerades bara högerstyrda exemplar som såldes på hemmamarknaden Japan.

Redan i mars 1964 lanserades nästa modell, S600, som hade en större motor på 57 hästkrafter. Det var den första Honda-modellen för en större marknad. S600 erbjöds både som höger- och vänsterstyrd, med öppen kaross och som kupémodell. Designen var dock ganska lik föregångaren men med förändringar av frontgrillen, stötfångare och strålkastare.

Året efter visade Honda upp S800 på Tokyo Motor Show. Motorn var på 0,8 liter, utvecklade 70 hästkrafter och lär vara den första bilen i världen med motorvolym på mindre än 1 000 cc som nått en topphastighet på 160 km/h. Flera förändringar gjordes till modellen. Bland annat byttes kedjedriften ut mot kardandrift, och den försågs med stel bakaxel och skivbromsar fram. Utseendet förändrades också, både framtill och baktill med bland annat ny grill. S800 tillverkades i drygt 11 000 ex under åren 1966-1970. Nya utsläpps- och säkerhetsregler på den amerikanska marknaden gjorde att S800 aldrig såldes där.

Under den här tiden såg många i Europa och USA med skepsis på japansktillverkade bilar. Den lilla sportbil, bara 330 cm lång, satte dock Honda och japanska biltillverkare på kartan internationellt. Totalt tillverkades cirka 26 000 exemplar av de tre modellerna. Det skulle dröja nästan 30 år innan efterträdaren, S2000, såg dagens ljus.

Vilken Honda-modell vill du läsa mer om? Klicka på den glada gubben längre ned i mejlet och skriv till oss!

Källor: Honda, Honda Sports Registry, Wikipedia


Mer om Hondas historia